Kapsch napadl smlouvu na mýto. Jeho argumenty jsou prázdné a falešné, tvrdí Ťok

BOJ O MÝTO. V případě tendru na provozování mýtného systému jde o byznys za 27 miliard korun.

BOJ O MÝTO. V případě tendru na provozování mýtného systému jde o byznys za 27 miliard korun. Zdroj: ČTK

Společnost Kapsch navrhla antimonopolnímu úřadu zablokování smlouvy o provozování českého mýtného systému po roce 2019, kterou stát v minulém týdnu podepsal s konsorciem firem CzechToll a Sky Toll. Dle firmy stále platí předběžné opatření, které zakazuje podpis kontraktu s vítězem tendru. Antimonopolní úřad odmítá, že o mýtném systému rozhodl na politickou objednávku, jak tvrdí Kapsch.

„Podle renomovaných právníků a koneckonců i samotného antimonopolního úřadu zůstalo předběžné opatření o zákazu podpisu smlouvy v platnosti,“ uvedl generální ředitel Kapsch Karel Feix. Ministr dopravy Dan Ťok tak jednal v rozporu se zákonem, tvrdí Kapsch.

„Věříme, že ÚOHS vyhoví naší žádosti. Měl by tím potvrdit právní jistoty v českém státě. Celý ten projekt a celá ta kauza přerůstá hranice mýtného projektu a mohla by se dotýkat i rozhodování antimonopolního úřadu a obecně i právní jistoty v České republice,“ dodal Feix.

Mluvčí ÚOHS Martin Švanda potvrdil, že návrh Kapsche byl na úřad doručen. "V současné době je ve věci systému elektronického mýtného uzavřena smlouva, zadávací řízení skončilo a úřad nemá žádný zákonný mechanismus, jak by mohl do postupu zadavatele zasáhnout z moci úřední. Podle zákona o zadávání veřejných zakázek však může být na návrh zahájeno řízení o uložení zákazu plnění smlouvy," uvedl Švanda. Návrh úřad prověří v zákonné lhůtě 60 dní.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) je přesvědčen o tom, že Kapsch s návrhem na zákaz plnění smlouvy neuspěje. "ÚOHS rozhodne, nicméně všechny argumenty, které pan Feix uvedl, jsou prázdné a falešné," napsal Ťok na twitteru.

Ťok podepsal smlouvu na provoz mýtného systému minulý týden jen pár hodin poté, co antimonopolní úřad zrušil stížnost firmy Kapsch, která systém v současnosti provozuje. 

„Smlouvu jsme uzavřeli rychle, ale uváženě. Nový provozovatel musí mít dostatek času, současně nezastirám, že postup byl takový, abychom co nejlépe ochránili zájmy státu,“ napsal ministr na svém twitterovém účtu. Ťok tvrdí, že ministerstvo bylo jediným účastníkem řízení u ÚOHS.

Když se rezort vzdal práva na podání rozkladu proti rozhodnutí, automaticky tím bylo zrušeno i předběžné opatření, uvedlo ministerstvo dopravy. „Podle Kapsche je zásadním kritériem pro férovou a transparentní soutěž, že v ní vyhraje. ÚOHS rozhodne, nicméně všechny argumenty, které pan Faix uvedl, jsou prázdné a falešné. I prohrávat se musí umět,“ uvedl dále na svém twitterovém účtu Ťok.

Právnička Kapsche Kamila Kulhánková odůvodnila postup společnosti tím, že ministerstvo se sice vzdalo práva na podání rozkladu ve vztahu k jednomu z výroků obsažených v rozhodnutí ÚOHS, v tomto případě prý ale nedochází k tomu, že by tím celé spojené právní řízení skončilo. Tento postup je dle Kapsche nesprávný a nezákonný.

I samotný antimonopolní úřad se ale k resortnímu výkladu práva staví rezervovaně. „Ministerstvo zvolilo tento postup na základě svého právního názoru na platnost předběžného opatření. K tomu se ÚOHS v dnešním rozhodnutí nevyjadřoval – neříkal, že by předběžné opatření nemělo platit,“ řekl deníku E15 minulý týden mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda.

Podle Feixe ministerstvo s podpisem smlouvy záměrně spěchalo. „Průběh jednání mezi ministerstvem dopravy a antimonopolním úřadem ukazuje, že ministerstvo dopravy mělo zřejmě velké obavy z toho, aby se neprojednávaly naše stížnosti a náš případný rozklad, který teď budeme podávat směrem na druhý stupeň ÚOHS,“ řekl Feix.

Kapsch provozuje mýtný systém od roku 2007. Stát na mýtném za tu dobu vybral 93,4 miliardy korun. Za prvních šest měsíců letošního roku z něj získal 5,4 miliardy korun, což je meziročně o 4,85 procenta víc.