Řidiči platí Praze násobně víc na pokutách za parkování. Pomáhá elektronika i monitorovací auta

Pokuta

Pokuta Zdroj: profimedia.cz

Neoprávněné parkování v takzvaných modrých zónách určených rezidentům přináší stále zajímavější příjem městským pokladnám v metropoli. Prvních osm městských částí, kde modré zóny platí, vybralo loni na pokutách a výzvách 66 milionů korun. Letošní příjmy už jsou více než dvojnásobné, činí 157 milionů korun. Údaje poskytly deníku E15 jednotlivé pražské městské části, jejichž systém po řidičích nevyžaduje parkovací lístky, ale zadání registrační značky vozidla do elektronických stojanů.

Výše pokuty za stání v modré zóně je pevně stanovena na pět set korun. Pokud ji řidič do patnácti dnů od doručení nezaplatí, čelí až pětinásobné sankci. „Současný systém zón placeného stání se městským částem vyplácí, modré zóny hodnotím pozitivně. Nejde o tahání peněz z lidí, ale o regulaci ve prospěch rezidentů,“ uvádí náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Více monitorovacích aut

Příjmy radnic z pokut se oproti loňsku zvýšily průměrně o jedenáct milionů korun. Nárůst je způsobený částečně tím, že některé městské části spustily elektronický systém až během loňského roku, a částečně tím, že přibylo monitorovacích vozidel, která projíždějí ulicemi a pomocí kamer kontrolují oprávněnost parkování. Loni jezdila čtyři, letos jich je osm, uvedla mluvčí technické správy komunikací Barbora Lišková. Systém pro TSK zajišťuje společnost Eltodo.

„Důvodem růstu vybraných pokut je více kontrolních vozů a důslednost elektronického systému, který je výrazně spolehlivější než předešlé způsoby kontrol,“ míní předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp.

Rekordman Praha 1

Nejvíce pokut či výzev k proplacení zatím letos obdrželi řidiči parkující v páté městské části. Bylo tam uděleno 74 tisíc sankcí v hodnotě 26 milionů korun. Pokut tak meziročně přibylo víc než trojnásobně. Nejvyšší částku 31 milionů letos inkasovala Praha 1, což je trojnásobek celého loňského roku. Nejméně těží ze sankcí sedmá a osmá městská část: obě radnice zatím vybraly jedenáct milionů korun, tedy o pět, respektive o jeden milion více než loni.

Většina radnic neurčuje účel, k jakému vybrané peníze využije. Výjimkou je Praha 5, která chce založit fond na podporu dopravy. Všechny zóny placeného stání loni vynesly Praze 1 až 8 na řádných poplatcích téměř půl miliardy korun po odečtení nákladů. Polovina z toho putovala magistrátu.