Musk se snaží zalíbit Němcům. Čeká ho nesnadný úkol. Získat si odbory

Tesla a její "kolonizace" v Německu.

Tesla a její "kolonizace" v Německu. Zdroj: profimedia.cz

Šéf Tesly Elon Musk.
Elon Musk, ilustrační foto.
Elon Musk, ilustrační foto.
4
Fotogalerie

Německo jako lídr v automobilismu. Především tom s konvenčními motory. A proti tomu pionýr elektromobility Elon Musk. Podle všeho se zdá, že nejspíš právě teď vrcholí hlavní střet o podobu toho, jak a v čem budeme jezdit. 

Jestli Elon Musk něco umí, tak je to marketing. Ano, jeho společnost Tesla nyní staví v lese za Berlínem svou první evropskou továrnu. Ano, ta přinese tisíce pracovních míst v technologickém sektoru. Ano, (také) Němci, mají Muska rádi. 

Začátkem týdne se Musk - momentálně podle odhadů například agentury Bloomberg druhý nejbohatší muž světa, v podstatě na dohled prvního - objevil v německé metropoli, aby přebral cenu bulvárního deníku Bild, dal mu také rozhovor a znovu se připomenul na pro expanzi Tesly zásadním trhu. 

Ne všichni v Německu ale Muska adorují. Například víc než dvoumilionová skupina odborářů ze svazu IG Metall. Odborářům se nelíbí, že Tesla odmítla podepsat memorandum o spolupráci a porozumění a de facto tak umožnit založení odborů ve vznikajícím týmu inženýrů a dalších pracovníků v německé Tesle. 

Proběhly menší demonstrace s hesly jako ďábelská práce v Tesle. „Není dobrý nápad pro automobilku dostat se do konfliktu s IG Metall,“ upozorňuje pro Bloomberg expert specializující se na pracovní právo z vládní CDU-CSU Christian Bäumler. „Odbory mají silnou strukturu, peníze a zkušenosti z podobných sporů,“ dodává Bäumler.

Na druhou stranu jeden podobný souboj německé odbory prohrávají, a sice s firmou toho úplně nejbohatšího muže světa, s Amazonem Jeffa Bezose. Sklady a infrastruktura tohoto podniku v Německu se všemi zaměstnanci a brigádníky dosud po několika letech fungování v zemi nemají s odbory žádnou formální dohodu. 

Podle analytiků musí pak být na pozoru i tradiční německé automobilové koncerny jako BMW, Daimler, Volkswagen, které se léta snažily dobýt americký trh a teď se musejí na domácí půdě bránit zahraniční invazi.

Muskovi zatím fandí politici. V bývalém východním Berlíně plánuje Tesla najmout až 40 tisíc zaměstnanců. Úřady Tesle vycházely a vycházejí vstříc zrychlenými povoleními a podobně. „Musk odstartoval úspěšnou revoluci v automobilovém průmyslu, bez něj by to nikdy nešlo,“ nechal se dříve slyšet například Peter Altmeier, člen Bundestagu za CDU a letitý ministr v kabinetech Angely Merkelové, který naposled do roku 2018 zastával post ministra financí.

Elon Musk v rozhovoru se zástupci německého byznysu
(konkrétně šéfem Post AG, Vodafonu nebo Philip Morris) 

Co řekl o…,

továrně v Grünheide.

Od roku 2022 zde budeme vyrábět 500 tisíc aut ročně.

autonomních vozech.

Za dvacet let bude každé nové vyrobené auto autonomní. A elektrické. 

konektivitě aut.

Zábava v autech bude zásadní. Až přijdou autonomní vozy, kdo bude mít nejlepší nabídku zábavy, vyhraje. 

budoucnosti létání.

I letadla budou létat na elektřinu, až budeme umět vyvinout energii 400 wattsekund na kilogram. Nyní umíme 300. Do pěti let přijdou elektrické tryskáče. 

cestě na Mars.

Chci na Mars, ne proto, že je to “nice to have”, ale proto, že je to důležité pro lidstvo. 

Zdroj: Rozhovor pro tituly vydavatelství Axel Springer.