Námořní doprava se prodraží. Mohou za to přísnější emisní pravidla

Rejdařská společnost Maersk Tankers testuje na svých lodích takzvané rotorové plachty

Rejdařská společnost Maersk Tankers testuje na svých lodích takzvané rotorové plachty Zdroj: Maersk Tankers

Přístav v Jakarte
2
Fotogalerie

Velké lodě budou muset už od příštího roku splňovat přísnější pravidla pro vypouštění emisí.

Škodliviny proudící z komínů především nákladních lodí významně prodraží byznys globálním přepravcům. Těm běží poslední rok příprav na zásadní změnu provozu. Od prvního ledna totiž začne platit nové nařízení mezinárodní námořní organizace IMO, podle kterého budou moci lodě používat paliva s maximálně půlprocentním podílem síry. V současnosti se užívá takzvaná námořní nafta, respektive mazut, který obsahuje až 3,5 procenta síry.

Pro představu – podle údajů IMO se lodě spalující mazut podílejí na celkových emisích oxidu siřičitého 13 procenty. To je více než dvoutisíckrát více, než povoluje norma automobilům na dálnicích v USA.

Majitelé asi šedesáti tisíc nákladních lodí tak stojí před dilematem: Mohou začít nakupovat výrazně dražší palivo s čistějším spalováním – například klasickou naftu, nebo zůstat u mazutu a investovat do zařízení, která pročistí výfukový materiál předtím, než opustí loď.

Tyto technologie však stojí až deset milionů dolarů, asi 224 milionů korun, za ekologičtější paliva by pak dopravci zaplatili o zhruba 55 procent více než za stávající. Tak či tak vyjdou razantní změny celé průmyslové odvětví na desítky miliard dolarů, varuje agentura Bloomberg.

Hledání alternativ

Samsung Heavy Industries a Mitsubishi Heavy Industries snižují tření mezi trupem lodi a vodní hladinou. Systém vstřikuje bubliny do vody z malých otvorů v ponořené části lodi a snižuje spotřebu paliva až o pět procent.

Hyundai Heavy Industries pro své lodě vyvíjí motory na vodíkový pohon, projekt je ale zatím teprve na svém začátku. I tak už s jeho využitím počítá Norsko nebo Orknejské ostrovy.