Oprava nádraží Těšín vyjde levněji

Železnice

Železnice Zdroj: ctk

Jedna z největších stavebních soutěží na české železnici dospěla do finále. Podle informací deníku E15 opraví stanici v Českém Těšíně na třetím koridoru nejlevněji společnosti Subterra a Metrostav.

Toto sdružení přispěchalo s cenou mírně přes miliardu korun, přičemž původní odhad činil 1,2 miliardy. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce smlouvy s vítězi uzavřít do konce června a vzápětí začít stavět. V sázce jsou totiž evropské peníze.

Kompletní přestavba nádraží patří k „velkým europrojektům na kolejích“. Pokud vše půjde hladce, unie pošle do Těšína 700 milionů korun. Tamní zastaralé nádraží se dočká obnovy díky své poloze na důležitém koridoru na Slovensko.

Po opravě budou moci dálkové vlaky místo nynější šedesátky projíždět nádražím rychlostí 120 kilometrů v hodině a naklápěcí vlaky typu Pendolino dokonce až 150 kilometrů v hodině. Dělníci nově osadí mimo jiné moderní zabezpečovací zařízení, cestující se dočkají bezbariérového podchodu, výhybky zase dostanou elektrický ohřev, aby v zimě nezamrzaly.

Odhadované náklady vybraných železničních stavebOdhadované náklady vybraných železničních staveb | E15

„Je to jedna z důležitých staveb na české železnici, stanice je v katastrofálním technickém stavu. Rekonstrukcí mimo jiné významně zvýšíme kulturu cestování v regionu,“ uvedl náměstek ředitele SŽDC Petr Šlegr. Stavba by měla být hotová v polovině roku 2016.

Právě na správě leží velká část zodpovědnosti za dočerpání největšího českého operačního programu, kterým je Doprava. SŽDC buduje stavby za 25 miliard korun, z čehož příspěvek Evropské unie přesahuje čtrnáct miliard korun. Do konce roku 2015 by se přitom měly rozjet další projekty v hodnotě 45 miliard korun s unijním příspěvkem 27 miliard korun. Jde především o čas, většina prací musí být hotova do konce roku 2015.

Zbyněk Stanjura: Velký železniční holding odmítám