Když let skončí katastrofou. Vraky dopravních letadel můžete najít po celém světě

Jedním z nejznámějších vraků letadel je tento Douglas Super DC-3, jež patřil americkému námořnictvu. Nachází se na islandské pláži Sólheimasandur, kde téměř před 44 lety nouzově přistálo.

Jedním z nejznámějších vraků letadel je tento Douglas Super DC-3, jež patřil americkému námořnictvu. Nachází se na islandské pláži Sólheimasandur, kde téměř před 44 lety nouzově přistálo. Zdroj: CC BY SA 2.0: Sigurdur Bjarnason via Flickr

Při nehodě nikdo nezemřel, letadlo však bylo v takovém stavu, že se nevyplatilo ho vyzvednout a opravit. Ačkoliv stroj přistál relativně měkce, nyní mu už chybí ocas i konce křídel.
Stroj se stal oblíbeným cílem turistů, ačkoliv dostat se k němu je vcelku komplikované. Od nejbližší silnice cesta pěšky trvá přes hodinu.
Na Aleutech, jež spadají pod Aljašku, je možné navštívit vrak bombardéru B-42 Liberator. V této oblasti se Američané několikrát střetli s Japonci, tento konkrétní stroj byl však určený pro meteorologické pozorování.
Špatné počasí se přitom letounu stalo pravděpodobně osudným. Letoun musel nouzově přistát, posádka však údajně přežila a zapálila oheň, díky kterému ji zachránily pátrací složky. Liberator zůstal po přistání v dobrém stavu a jedná se o jeden ze dvou strojů tohoto typu, které na světě existují.
Vrak nákladního stroje Curtiss C-46 Commando je možné najít v kanadské provincii Manitoba u města Churchill. Letoun na pobřeží leží od roku 1979, kdy zde havaroval.
21
Fotogalerie

Letecké nehody mají mnozí spojení s tragickými ztrátami na životech, ale také rozsáhlými materiálními škodami. Mnohdy jsou ale piloti nuceni nouzově přistát mimo obydlené oblasti, případně dojde k chybě nebo poruše při vzletu a přistání. V těchto případech může letadlo i posádka havárii přežít. V opuštěných koutech světa je tak možné najít desítky let chátrající vraky všemožných strojů.

Vrak letounu TU-154 dagestánských aerolinií je ale příkladem toho, že letadlo může zůstat i v hustě obydlené oblasti. Stroj v roce 2010 vyjel z dráhy na letišti Domodědovo po nouzovém přistání, od té doby je možné ho na místě nehody stále najít. Během posledních sedmi let ho pracovníci pouze přikryli zelenou sítí, fanoušci letectví tak mohou letadlo fotit například při příletu do Moskvy. Za odstranění vraku letadla je totiž odpovědná aerolinka, která však v roce 2011 přišla o licenci a ukončila provoz. 

Na více letadel s pohnutými příběhy se podívejte v galerii.