RegioJet na linkách do Luhačovic a Žiliny neuspěl, České dráhy požadovaly o půldruhé miliardy méně

České dráhy

České dráhy Zdroj: profimedia.cz

Regiojet
Regiojet
Regiojet
Praha, hlavní nádraží
České dráhy
6
Fotogalerie

Vlaky na dvou linkách mezi Prahou, Zlínským krajem a Žilinou budou od prosince 2019 dalších devět let provozovat České dráhy. Stát za ně ročně zaplatí 445 milionů korun, což je o 153 milionů korun ročně méně než v současnosti. Ve čtvrtek o tom informovalo ministerstvo dopravy. O linky se ucházel také soukromý dopravce RegioJet.

Ministerstvo dopravy na linkách Praha-Žilina a Praha-Luhačovice vybíralo ze dvou nabídek. České dráhy nabídly devítiletý provoz obou linek za 3,85 miliardy korun, konkurenční RegioJet požadoval 5,29 miliardy korun.

Loni stát Českých drahám zaplatil za linku 598 milionů korun, od prosince 2019 by tak měl být roční provoz zhruba o 25 procent levnější. "Za tyto ušetřené peníze můžeme ještě více zkvalitňovat služby pro cestující a do budoucna případně navýšit počet vlaků," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

„Konkurenční tlak v zakázkách na dotované rychlíky nutí České dráhy výrazně snižovat nároky na dotace oproti současnému stavu. Bude to znamenat úspory ve výši stovek milionů korun, což znamená jednoznačné vítězství daňových poplatníků a více peněz pro rozvoj kvalitních služeb na železnici,“ uvedl tiskový mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Ministerstvo dopravy řeší také provoz dalších linek, které si objednává pro zajištění veřejné služby. Už dříve přidělil dálkové spoje mezi Pardubicemi a Libercem také Českým dráhám, které uspěly s nabídnutou cenou 97,95 koruny za kilometr, což je o téměř 30 korun na kilometr méně než dosud.

Podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy tak stát na trati ušetří 30 milionů korun ročně. Další linky, o jehož provozovateli stát v blízké budoucnosti rozhodne, jsou Brno-Bohumín, Praha-Tanvald, Kolín-Nový Bor, Praha-Rakovník a Praha-Příbram-České Budějovice.

"Otevírání trhu dálkové železniční dopravy vede k úspoře peněz daňových poplatníků a lepším službám pro cestující na železnici," dodal ministr.

Ministerstvo se rozhodlo vybírat provozovatele objednávaných linek formou přímého přidělení. Před každým uzavřením smlouvy o veřejných službách přímým zadáním musí ministerstvo porovnávat doručenou nabídku Českých drah a případné alternativní návrhy jiných dopravců. Pokud nedostane ministerstvo jiné nabídky, pak bude jednat o přímém zadání pouze s ČD.

Vedle dálkových linek, které objednává stát, vedou železniční dopravci jednání o regionálních linkách s kraji. Stávající smlouvy krajů se státním dopravcem vyprší v příštím roce.