Supertankery letos vydělají méně, než se čekalo

Americký tanker Paul Buck při plavbě u pobřeží Aljašky

Americký tanker Paul Buck při plavbě u pobřeží Aljašky Zdroj: Isaac Wedin, Flickr.com (CC BY 2.0)

Majitelé ropných supertankerů nakonec letos asi nebudou tak tučný rok, jak čekali. Letos by největší tankery mohly vydělávat 35 tisíc dolarů denně, což je o 10 tisíc dolarů méně, než se ještě nedávno předpokládalo. Důvodem je skutečnost, že obchodníci s ropou nakonec nebudou chtít využívat kapacitu tankerů pro skladování ropy na moři. Původní vyšší nájemné za lodě vycházely z předpokladu, že až jedno procento kapacity se použije pro skladování, tvrdí analytická firmy RS Platou Markets.

Skladování se vyplatí v situaci, kdy ceny na spotovém trhu jsou nižší, než ceny na termínovém trhu, nebo pokud je levnější ropa s dřívějším dodáním než ropa s pozdějším dodáním. Tento jev se nazývá contango. Obchodníci tak nakoupí ropu, uskladní ji ve skladištích na pevnině, nebo na moři a zároveň ji prodají dráž se slibem dodání v budoucnu. Pokud rozdíl cen ropy je nižší než nájemné za skladovací kapacitu, obchod je ziskový.

Uskladnit na měsíc jeden barel ropy na supertankeru stojí podle propočtů agentury Bloomberg 1,10 dolarů. Ropa Brent pro dodání v červnu stála o 1 dolar za barel více než dodání v květnu. I proto používat supertankery jako skladiště ochabuje.

Navíc na pevnině je pořád dost levnějších skladovacích kapacit. Na světě je 377 milionů barelů dodatečné kapacity, tvrdí Michael Wittner, šéf ropných analýz v newyorské pobočce Société Generale. Tato kapacita je o 73 procent vyšší než v únoru. Tato čísla obsahují nevyužité sklady v Číně a Indii.

Contango u ropy Brent se v poslední době zmenšuje. Naopak u americké ropy WTI je největší za poslední čtyři roky. Poptávka po tankerech se proto zvedla v Mexickém zálivu.