Alior Bank půjde na varšavskou burzu ještě letos, PKP Cargo za rok

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Bude to největší IPO privátní společnosti na Varšavské burze cenných papírů (GPW) za dlouhá léta. Alior si chce z burzy odnést 700 milionů zlotých (asi 4,2 miliardy korun).

Alior Bank byla v Polsku založena v roce 2008 italskou finanční skupinou Carlo Tassara, za kterou stojí francouzský miliardář polského původu Romain Zaleski. Jeho dcera Helene Zaleski se stala šéfkou dozorčí rady Alior Bank, manažeři přišli z představenstva banky BPH a Pekao ze skupiny UniCredit. Tehdy si slibovali, že do nové banky přivedou milion klientů v průběhu následujících tří let.

O čtyři roky později banka obsluhuje dokonce 1,37 milionu klientů skrze 209 vlastních poboček, 60 zastoupení Alior Bank Express a 370 partnerů. Podle vlastních údajů dosáhla operativní ziskovosti 22. měsíc činnosti, o sedm měsíců dříve, než se čekalo. V roce 2011 hospodařila s čistým ziskem 150 milionů zlotých, což je o polovinu více, než plánovala. Za první pololetí letošního roku hlásí šéf Wojciech Sobieraj čistý zisk 133 milionů zlotých.

Fámy o tom, že Alior Bank bude prodána, kolují od loňského roku. Z potenciálních zájemců o koupi padalo nejčastěji jméno ruské Sberbank. Deník Rzeczpospolita tehdy psal, že pro Agenturu pro vnitřní bezpečnost (ABW) to byl důvod uspořádat dvoudenní školení pro osoby v čele polské Komise finančního dohledu (KNF). Školení se zjevně neminulo účinkem.

Každopádně nyní je jisté, že Alior nebude přenechána strategickému investorovi, ale půjde na burzu, a to pěkně rychle – ještě letos.

Deník Rzeczpospolita ale prezentuje ještě jeden scénář: skupina Carlo Tassara si podrží 30–40 procent akcií Alior Bank a bude ji tak nadále kontrolovat. Teprve potom prodá i tento podíl. Chuť na něj si podle deníku dělá maďarská OTB bank.

Dojde i na PKP Cargo Zdá se, že podobné úmysly má i stát s železničním přepravcem PKP Cargo. Původně mělo být strategickému investorovi prodáno 50 procent plus jedna akcie společnosti. Tak by se jednak splatil historický dluh PKP SA ve výši kolem pěti miliard zlotých, jednak by společnost získala peníze na rozvoj. Více než deset investorů projevilo zájem o koupi, ale k privatizaci nedošlo. Nejprve byla přesunuta na rok 2013, poté odpískána úplně. Minulý čtvrtek pak ministerstvo dopravy informovalo parlamentní výbor pro infrastrukturu, že PKP Cargo půjde ve čtvrtém kvartálu 2013 na varšavskou burzu.