Česká spořitelna podle verdiktu finančního arbitra nemusí svému klientovi vracet uhrazené poplatky ve výši 1715 korun, napsal server iHned.cz. Minulý týden dal Obvodní soud pro Prahu 1 v podobném sporu zapravdu Komerční bance, v neprospěch klienta rozhodl na konci června v odvolacím řízení také Krajský soud v Ostravě. U něho uspěla Stavební spořitelna České spořitelny.
Vrácení údajně neoprávněně účtovaných úvěrových poplatků se na bankách domáhají desítky tisíc klientů prostřednictvím služby Poplatkyzpět.cz. Prvních 35 tisíc klientů bank se na soudy s žalobami o vrácení poplatků obrátilo koncem června, další desítky tisíc lidí čekají na zkompletování svých žalob.
Banky poplatky vracet odmítají a tvrdí, že postupují podle zákona. Argumentují tím, že poplatky byly sjednány ve smlouvě o úvěru a klienti o nich byli před podpisem informováni.
Rozhodnutí soudů nejsou jednotná, liší se případ od případu. Obvodní soud pro Prahu 5 koncem května zamítl žalobu na ČSOB o vrácení poplatku za správu úvěru. Stejný soud 18. dubna naopak rozhodl ve sporu o vrácení úvěrových poplatků ve prospěch klienta banky.
Podle představitelů služby Poplatkyzpet.cz byl rozsudek průlomový. Hypoteční banka tehdy reagovala tvrzením, že rozhodnutí soudu se vztahuje k velmi specifickému případu a rozhodně jej nelze považovat za precedentní.
Tuzemské banky čelí prvním individuálním žalobám kvůli poplatkům za vedení úvěrových účtů od února. Hromadný postup spotřebitelů proti bankám při vymáhání poplatků za vedení úvěrového účtu připravily také servery Jdeto.cz a Bankovnipoplatky.com.