Legendární BMW 850 se světu představilo před třiceti lety

BMW 850 CSi (1992)

BMW 850 CSi (1992) Zdroj: acz

BMW 850 Ci
BMW 850 Ci
BMW 850 Ci
BMW 850 Ci
BMW 850 CSi Manual
30
Fotogalerie

Vrcholem nabídky německé automobilky BMW konce 80. let se stalo kupé 850, které se představilo 14. září 1989 na frankfurtském autosalonu. Vůz v nabídce firmy vystřídal „šestkovou“ řadu, cílil ovšem na poněkud jiného zákazníka, kterému nabízel nejpokročilejší automobilové technologie. Na vývoj, který naplno začal v roce 1986, padlo 1,5 miliardy marek, díky kterým vzniklo nadčasové kupé, které dodnes udivuje pohodlím i výkonem.

BMW 850 se - a to ani ve vrcholné verzi CSi s dvanáctiválcem o objemu 5,6 litru a o výkonu 380 koní - sice nemohlo rovnat čistokrevným sportovním vozům značek Ferrari, Maserati nebo Porsche, o to se ale mnichovská automobilka ani nesnažila. Pod povrchem aerodynamicky čisté karoserie s bezrámovými okny a výklopnými světlomety se skrýval luxusní a skvěle odhlučněný interiér. V kombinaci s výkonným motorem (i základní osmiválec měl 280 koní) vzniklo auto pro cestování.

Kupé, do kterého se kromě řidiče a spolujezdce vejdou poměrně pohodlně i dva další pasažéři, je dnes považováno za esenci kategorie gran turismo. Tedy automobilů určených pro pohodlné a pokud je potřeba i rychlé křižování kontinentu, ze kterého posádka i po stovkách kilometrů vystupuje s úsměvem na rtech a bez bolestí zad. Na trh ovšem přišlo BMW 850 v době ekonomické krize a růstu cen ropy, což se projevilo na prodejích. Za deset let výroby vzniklo jen 30 621 vozů.

Podívejte se na rozsáhlou fotogalerii: