Český start-up spouští prodej zavedených internetových obchodů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: profimedia

Ilustrační foto
2
Fotogalerie

Cena internetových obchodů začíná na pěti tisících, dosahuje však až desítek milionů korun.

Technologická společnost Shoptet, která nabízí řešení pro provoz internetových obchodů, spustila projekt eshopiste.cz. Prodejci tam prostřednictvím webového rozhraní mohou nabízet fungující e-shopy, zatímco investoři tam mohou získat již zavedené e-shopy s několikaletou historií.

„Služba pomůže zejména těm, kteří hledají investici pro svůj rostoucí on-line obchod, nebo naopak těm, kteří se projektu již nechtějí věnovat,“ říká zakladatel projektu Miroslav Uďan. Nákup e-shopu probíhá obdobně jako obchodování na běžném internetovém obchodu. Na stránce si investoři mohou zvolit cenové rozpětí nebo dobu fungování projektu. Důvěru investorů pak mají zvýšit poskytované výsledky hospodaření, jako je obrat nebo EBITDA. Ohodnocení e-shopu ovlivňuje také jeho návštěvnost potenciálními zákazníky.

Možnost odkoupení či investici do obchodu nabízí na platformě 38 e-shopů, ceny sahají od pěti tisíc korun do dvaceti milionů korun. „On-line obchodování není jen o velkých hráčích s miliardovými obraty, ale hlavně o malých a středních podnikatelích. Většina z nich začínala nezávisle a e-shop zakládali jako vedlejší projekt při zaměstnání,“ upřesňuje Uďan podobu trhu e-commerce.

Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci však připomíná, že se trh s e-shopy v posledních letech významně konsolidoval ve prospěch velkých hráčů, kteří začali rozšiřovat portfolio i do nových odvětví, jako jsou potraviny nebo drogerie. Malé obchody však podle něho mají svůj význam. „Jejich hlavní výhodou je specializace, odbornost a možnost se zákazníkům věnovat,“ vysvětluje Vetyška. Zdůrazňuje, že je důležité, aby nové e-shopy nabídly dodatečné služby zákazníkům.

V tuzemsku působí přes 41 tisíc e-shopů, jejich podíl na maloobchodních tržbách loni přesáhl deset procent. Česko se tak řadí k evropským lídrům.