Letní zájezdy došly, last minute zahynul. Cestovky hlásí fantastickou sezonu

Objednání zájezdu i tři týdny dopředu je dnes velice riskantní a mnoho zájezdů i s takovým předstihem je podle cestovních kanceláří beznadějně vyprodáno.

Objednání zájezdu i tři týdny dopředu je dnes velice riskantní a mnoho zájezdů i s takovým předstihem je podle cestovních kanceláří beznadějně vyprodáno. Zdroj: Repro Strategie

Cestovní kanceláře zažívají rekordní zájem o zájezdy a nezvládají pokrýt poptávku. Většinu zájezdů do oblíbených destinací mají vyprodanou a výhodné last minute zájezdy jsou dnes minulostí. „Lidé mají peníze a chtějí je evidentně utrácet víc než kdy jindy. Zájezdy se rychle velmi vyprodávají a vyčkávat s nákupem last minute zájezdu do poslední chvíle se tak nevyplácí,“ říká mluvčí cestovní kanceláře Alexandria Petr Šatný.

Většina oblíbených destinací pro letní dovolenou je už zaplněna. Například cestovní kancelář Fischer uvádí, že se jedná o naprosto specifickou a rekordní sezonu, a nevídaný zájem zákazníků přisuzuje především dvouleté pauze, kdy nebylo možné cestovat téměř vůbec.

„Poptávka je opravdu enormní a last minute zájezdy už téměř nejsou k sehnání. Dokonce se ani nevyplatí na ně čekat, a to jak časově, tak i finančně kvůli rostoucím cenám paliv,“ uvádí mluvčí cestovní kanceláře Fischer Jan Bezděk.

Objednání zájezdu i tři týdny dopředu je dnes velice riskantní a mnoho zájezdů i s takovým předstihem je podle cestovních kanceláří beznadějně vyprodáno. Bezděk navíc uvádí, že se cena zájezdů zvýšila oproti roku 2019 zhruba o deset procent.

„Lidé peníze mají a chtějí je utrácet. Zájezdy nakupují s větším předstihem a zároveň mnohem častěji volí luxusnější a dražší zájezdy, než tomu bylo před pandemií,“ uvádí mluvčí cestovní kanceláře Alexandria Petr Šatný.

Na co si dát pozor během dovolené v Itálii?

Video placeholde
Na co si dát pozor během dovolené v Itálii • Videohub

Situaci potvrzují cestovní kanceláře Blue Style nebo Čedok. „Prodeje zájezdů jsou násobně vyšší než před pandemií a u Čedoku také nejvyšší v historii. Vzhledem k rekordním prodejům jsou už vybrané termíny během prázdnin, nejoblíbenější hotely či destinace vyprodané,“ sděluje mluvčí cestovní kanceláře Čedok Kateřina Pavlíková.

Mluvčí cestovní kanceláře Exim Tours Petr Kostka uvádí, že křivka letošních prodejů byla zcela jiná, než jak byli zvyklí v předkovidových sezonách. „Po tradičně prodejně velmi silných měsících lednu a únoru se zájem nezastavil ani během dříve klidnějšího března či dubna. Prodeje rostly rekordním tempem a to samozřejmě ovlivnilo i současný last minute,” objasňuje Kostka.

Abychom sami zjistili, jaká je dnes situace na trhu s letními last minute zájezdy, objednala jsem si zájezd do Itálie a Řecka přes cestovní kancelář Fischer. Odlet byl naplánován do šesti dnů od objednání, nicméně na webových stránkách cestovní kancelář u mnoha last minute zájezdů poznamenala, že zasláním poptávky nevzniká rezervace a je nutné na potvrzení vyčkat, což však může být v případě brzkého odletu zákaznicky poměrně nepříjemné.

Po chvíli jsem se telefonicky spojila se zákaznickým servisem CK Fischer, který jsem řádně informovala, že se jedná o formu „mystery shoppingu“. Dozvěděla jsem se, že jsou oba zájezdy vyprodány a existuje jediná možnost, jak postupovat dál. 

„Je nutné uhradit částku za zájezd a vyčkat tři až pět dní na potvrzení zájezdu. Musíme zjistit, zda by náhodou neměla požadovaná destinace volné místo,“ vysvětluje pracovnice na zákaznické lince. „Pokud tam už volné místo nebude, peníze vám buď vrátíme, nebo vybereme jinou alternativu,“ dodává.

Vyprodání zájezdů se však netýká pouze tuzemska. „Situace je stejná i v zahraničí, především ve Velké Británii,“ upozorňuje Bezděk. Mezi nejžádanější lokality patří podle cestovních kanceláří jednoznačně Řecko, Turecko, Itálie, ale i Bulharsko nebo Španělsko. „Ze vzdálenějších destinací klienti poptávají přímé lety na Zanzibar a do Dominikánské republiky. Populární zůstává samozřejmě i Chorvatsko, již nyní jsme prodali více zájezdů na Jadran než za celou sezonu roku 2019,“ dodává Pavlíková.