Módní značka Dedoles doplácí na přehnané ambice. Propouští a nezvládá splácet faktury

Reklama Dedoles, která pomohla odstartovat růst značky

Reklama Dedoles, která pomohla odstartovat růst značky Zdroj: Dedoles

Dedoles ponožky
2
Fotogalerie

Slovenská oděvní společnost Dedoles se po strmém růstu ocitá ve finančních problémech. Ještě loni se firmě skoro zdvojnásobily tržby, teď doplácí na přepálenou expanzi. Stále nekončící pandemie i dopady války na Ukrajině nutí Dedoles sáhnout k rozsáhlému propouštění a přiznává, že nezvládá splácet své závazky, píše deník SME.

V roce 2018, prvním, kdy se tehdejší online prodejce oděvů Dedoles pustil do výroby vlastní originální módy, vykázal tržby ve výši šesti milionů eur. O dva roky později už tržby atakovaly hranici padesáti milionů eur. Svůj podíl na tom měla i reklama s tančícími křečky, která se stala virálním hitem. Popularita značky stoupala a tržby prudce rostly. Stejně jako dalším e-shopům pandemie Dedolesu spíš pomohla. Loni se příjmy vyšplhaly na 92 milionů eur, firma dokonce vykázala zisk.

A růst měl pokračovat. „Budujeme síť obchodů a připravujeme velký takzvaný omnichannel projekt, který má za cíl propojit online svět s offlinem,“ vysvětloval loni zakladatel a majitel společnosti Jaroslav Chrapko. Firma chtěla navíc letos podniknout velkou televizní kampaň v Německu.

Zároveň se už začaly objevovat první potíže. „Prudký růst způsobil nezbytné investice do infrastruktury, skladového vybavení a technologií, IT systémů či budování značky. Přidávali jsme do portfolia nové produktové řady a postupně i nové trhy, dnes působíme ve 21 zemích,“ vysvětluje Dedoles počátek potíží. K tomu se přidaly logistické problémy, letní kolekce zboží se zasekla u dodavatele v Číně a do Dedolesu dorazila se zpožděním. Zároveň se firma potýkala se zdražováním materiálů.

Video placeholde
Jak pandemie změnila e-commerce v Česku? • Videohub

Dedoles, který se mezitím rozrostl na kolos s více než 500 zaměstnanci, navíc počítal s ještě větším úspěchem u zákazníků. „Naše investice a nákupy zboží však byly uzpůsobeny pro vyšší růst i poptávku. S tím ale vzhledem ke stále pokračující pandemii a začátku války, s čímž souvisí i celkový pokles ekonomiky, nemůžeme zřejmě ani letos počítat,“ uvádí firma.

Nyní poptávka oproti rekordnímu loňskému roku dokonce klesá. V uplynulých dnech firma propustila 200 zaměstnanců a potvrdila, že nezvládá splácet faktury. „Se všemi dotčenými stranami však intenzivně komunikujeme a navrhujeme řešení, protože jsme čestná firma, která usiluje o korektní vztahy se všemi stranami,“ uvádí Dedoles. Firma věří, že jde jen o dočasný stav. Podle českých poboček značky Dedoles v tuzemsku zatím firma všechny své obchodní závazky plní

„Trh se bohužel v posledních dvou letech potýkal s mnoha omezeními v souvislosti s logistikou, výrobou zboží nebo uzavřením obchodů. Koncept Dedoles je ale oblíbený a my věříme, že se mu expanzivní strategie v mnoha zemích vydaří,“ uvádí Jan Kotrbáček z poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

Kotrbáček zároveň dodává, že v momentě, kdy se trh srovná, lze předpokládat, že se bude Dedolesu lépe dařit a dokáže tak vyrovnat ztráty, které se mu na některých trzích v době pandemie podařilo nasbírat.

Dedoles také od začátku roku jedná s potenciálními investory. „Měli by nám pomoci v dalším růstu, pokud to tržní situace umožní, ale i v oslovení nových mezinárodních trhů,“ dodává firma.