Podomní prodejci elektřiny zkouší nové triky, jak získat zákazníkův podpis

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Zvoní u našich dveří a často pod různými záminkami se z nás snaží vylákat podpis na dokumentech, které si ani nemáme možnost pořádně přečíst. Zdá se však, že jejich klasickým praktikám odzvonilo. Přicházejí se zcela novými triky. Jak se bránit?

O praktikách podomních prodejců elektřiny a plynu je toho známo poměrně dost. Po několik let, kdy obcházejí české domácnosti, zkouší různé triky. S těmi klasickými – „Přišel jsem vám zkontrolovat elektroměr“ nebo „Nabídka je časově omezená“ – se už ale nesetkáme tak často jako dřív. Odběratelé už jim na tyhle špeky většinou neskočí, proto zkoušejí stále nové fígle. Přinášíme vám příběhy tří lidí, kteří se s takovými novými triky setkali.

„ČEZ a RWE vám zůstanou“

Pokud u vás zazvoní obchodník, který vám bude tvrdit, že nadále zůstanete u RWE i u ČEZ, nenechte se zmást. Jedná se pouze o poloviční pravdu – pokud bydlíte v oblasti, kde se o plynovody stará distributor plynu RWE GasNet a dráty (elektrické vedení) má na starosti distributor elektřiny ČEZ Distribuce, tak u těch opravdu zůstanete. Distributora totiž nikdo z nás změnit nemůže, je pevně určen podle místa bydliště. Podepsáním formulářů, které vám prodejce podstrčí, však zpravidla změníte dodavatele, takže RWE Energie a ČEZ Prodej jako dodavatelé vám rozhodně nezůstanou.

„Nedávno mě navštívili dva obchodní zástupci, mladý muž a slečna, on prý z kontrolního úřadu pro energie nebo podobně, a že mi nabízejí výhodnou smlouvu. Tvrdili mi, že se vlastně nic nezmění a že zůstanu u RWE i u ČEZ, jen prý budu mít výhodnější smlouvy. V tom vedru a ve spěchu, kdy jsem řešila víc věcí najednou, jsem ztratila ostražitost, a přestože se již léta snažím všechny podomní prodejce energií vyhostit, jakmile přijdou, tentokrát pod dojmem toho, že se nejedná o změnu dodavatele, jsem podepsala obě smlouvy – jak pro odběr plynu, tak pro odběr elektřiny,“ vypráví svou zkušenost paní A. R. z obce Bžany.

Dodává, že když se onoho pracovníka zeptala, z jaké je společnosti, a požádala jej, aby se prokázal, pouze jí letmo ukázal jakýsi papír. Nepodařilo se jí ani zaregistrovat jeho jméno, prodejce ji odkázal na svůj kód uvedený na smlouvě, kterou podepsala. Pod tímto kódem je k dohledání na webových stránkách jejich společnosti, ubezpečil ji obchodník. „Teprve po tříhodinovém luštění obchodních podmínek jsem pochopila, že jsem změnila dodavatele,“ končí své vyprávění paní A. R.

Dobrou zprávou však je, že takovéto smlouvy lze ze zákona (podle občanského zákoníku) vypovědět bez udání důvodu do 14 dnů, a pokud byla smlouva podepsána mimo prostory obvyklé k podnikání (např. vaše domácnost), je možné od smlouvy odstoupit dokonce do 30 dnů od podpisu. Odstoupení stačí zaslat písemně na adresu dodavatele, se kterým jste smlouvu podepsali. Pošlete mu jej nejlépe doporučeně, abyste měli doklad.

„Jsme pověřeni vás převádět na českou fakturaci“

Prodejce, který přijde k vám domů, se může začít prokazovat jakýmsi „úředním“ pověřením a tvrdit vám, že současná fakturace je pro vás nevýhodná. S tím se setkala paní J. R. ze Žatce: „Tvrdili, že současnou fakturaci máme v Německu a je pro nás nevýhodná, podle německých předpisů, a oni že nám budou fakturovat podle českých předpisů, což je pro nás lepší. Prý jsou pověřeni převádět na českou fakturaci, která je pro zákazníka výhodnější, a že po změně fakturace budeme mít elektřinu i plyn levnější.“

I v tomto případě prodejci odběratelům také říkali, že ČEZ a RWE jim nadále zůstanou a že se jedná pouze o změnu fakturačního místa na odběr elektřiny a plynu. „Nedalo mi to a vyhledala jsem si na internetu firmu, které jsem smlouvy podepsala. Zjistila jsem, že jsem se nechala napálit,“ dodává J. R.

Pokračování čtěte na Peníze.cz