Pražské letiště se rozloučilo s občerstvením Rancheros. Fastfood má dluh na nájemném

Firmě Ranchero Food vypršela pětiletá smlouva s Letištěm Václava Havla.

Firmě Ranchero Food vypršela pětiletá smlouva s Letištěm Václava Havla. Zdroj: Zamato

Prodejna řetězce Ranchero Food
Firmě Ranchero Food vypršela pětiletá smlouva s Letištěm Václava Havla.
Letiště Václava Havla Praha
Letiště Václava Havla v Praze
Letiště Václava Havla v Praze
6
Fotogalerie

Český fastfoodový řetězec Ranchero Food po pěti letech skončil s prodejem občerstvení na Letišti Václava Havla v Praze. Stará smlouva firmě vypršela a k uzavření nové nedošlo.

Pražské letiště v době pandemie nesnížilo firmě nájem a tím vznikl fastfoodu dluh přesahující pět milionů korun. Nájemní smlouva z roku 2015 totiž vycházela z předpokladu, že bude letiště v plném provozu a ročně odbaví miliony cestujících. Ranchero Food tak měl platit měsíční nájemné 700 tisíc korun a další náklady, což při nepatrných nebo nulových tržbách nebylo možné.

„Ranchero Food nebyla v době pandemie COVID-19 navržena příhodnější nájemní smlouva počítaná z obratu. Dokonce se taková možnost ani v bližších podrobnostech nediskutovala,“ říká právní zástupkyně Ranchero Food Andrea Pelikánová.

Vstřícnější model přitom letiště zvolilo například v přístupu k tamnímu největšímu provozovateli komerčních prostor, nadnárodní společnosti Lagardere Travel Retail. „Předběžné právní analýzy ukazují, že jednání Letiště Praha vůči nájemcům bylo v mnoha ohledech protiprávní. Letiště Praha se chovalo diskriminačně vůči vybraným nájemcům obchodních prostor,“ dodává Pelikánová. Advokátka se domnívá, že letiště svým postupem některé podnikatelské subjekty zvýhodnilo na úkor jiných.

Během loňského roku se mezi Ranchero Food a Letištěm Václava Havla odehrávala komunikace, jež vyvrcholila informací, že letiště eviduje splatnou pohledávku ve výši 5,3 milionu korun, které bude čerpat z bankovní záruky. Zároveň žádá o úhradu 2,5 milionu.

Letiště Václava Havla požadavky Ranchero Food odmítá s tím, že ke všem nájemcům přistupuje stejným způsobem a za použití stejné metologie. „Každý smluvní vztah však má jiné vstupní parametry, proto se způsob úpravy nájemních smluv může u jednotlivých nájemců lišit. Například u některých nájemců nám nastavený jednotný nediskriminační model dovolil nabídnout řešení, které obsahuje přechod od fixního nájemného k obratovému nájemnému na přesně stanovenou dobu,“ uvedla mluvčí letiště Marcela Tučníková. 

„Vztahy s většinou nájemců vycházejí z koncesního řízení. Proto musí letiště v případě jakýchkoli změn smluvních podmínek postupovat striktně v souladu se Zákonem o zadávání veřejných zakázek, který neumožňuje podstatné změny závazku ze smluv na veřejnou zakázku bez provedení nového zadávacího řízení,“ uzavřela Tučníková.