Prodej elektrických koloběžek a kol raketově roste, obchodníci sklízejí vysoké marže

Elektrokoloběžka

Elektrokoloběžka Zdroj: ČTK

Elektrokoloběžka (ilustrační foto)
Kamenná výdejna internetového obchodu Mall.cz
Prodejna e-shopu Alza
Elektrokoloběžky v Praze (ilustrašní foto)
Elektrokoloběžky v Praze (ilustrašní foto)
7
Fotogalerie

Elektromobilita se v Česku stává novým trendem. Dva největší tuzemské e-shopy Alza a Mall hlásí meziroční růst prodejů elektrokoloběžek, elektrokol či elektrických jednokolek o sto a sto sedmdesát procent.

Prodejce fitness zboží Insportline prodal meziročně dvojnásobek produktů individuální mobility. Naopak menší obchodník Ramala, zaměřený hlavně na jízdní kola, musel pod tlakem konkurence od prodeje koloběžek ustoupit. 

Vysoké marže

„Tyto trendové produkty lze stále považovat za novinku. Marže prodejců jsou proto vyšší než u běžné elektroniky, a to až o desítky procent. Předpokládám, že podobně vysoký růst odbytu zaznamenávají i prodejci v zahraničí,“ říká ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Alza loni prodala řádově tisíce koloběžek a letos odbyt zdvojnásobila. „Průměrná prodejní cena koloběžky činí jedenáct tisíc korun, u elektrokola sedmnáct tisíc a u jednokolky 21 tisíc korun,“ uvádí mluvčí Alzy Patricie Šedivá. Průměrný účet při nákupu na splátky dosahuje jedenácti tisíc korun. Alza sice už dříve stáhla z nabídky elektromobily značky Tesla, sortiment individuální e-mobility se však chystá pro velký zájem rozšířit. Obchod se proto od příštího roku zaměří na elektrické skútry, nabídku rozšíří o desítky modelů v cenách 25 až 40 tisíc korun.

Konkurenční e-shop Mall nabízí přes sedmdesát modelů koloběžek, přesto chce v příštím roce přidat nové značky a rozšířit cenové hladiny. Obchod eviduje meziročně 170procentní růst prodejů koloběžek. „Zájem je především ve větších městech, kde se lidé více zajímají o alternativní způsoby přepravy a koloběžky často využívají k přesunům na krátké vzdálenosti, jako jsou třeba nejbližší zastávky hromadné dopravy při cestě do práce,“ popisuje Pavla Hobíková, mluvčí Mallu. Koloběžka tam průměrně stojí 9400 korun.

Těžká konkurence

Prodejce Insportline, který se zaměřuje na vyšší třídu koloběžek v ceně šestnáct až třicet tisíc korun, hlásí dvojnásobný nárůst prodejů. „Naopak elektroboardy pomalu vypouštíme z nabídky. Bývají poruchové a vyžadují servis,“ vysvětluje manažer Insportlinu Ondřej Terchovan. Od elektroboardů ustupuje také Alza.

Z popularity koloběžek těžil donedávna i plzeňský obchodník Ramala. „Poté co velké obchody zařadily koloběžky do nabídky a zlevnily je na minimum, nedokážeme konkurovat. Zaměřujeme se proto na cyklistické zboží,“ uvádí manažer Radek Muška.