S éčky na schovávanou

Kuřecí pekáč s bylinkami a bez éček! Výrobce na obalu zdůrazňuje, že porcované kuře je bez chemie. Malým písmem pak v detailním popisu složení přiznává, že se bez ní neobejde. K výraznější chuti kuřecího pomáhá glutamát sodný a další přídatné látky. Za takové klamání spotřebitelů už Babišovu Vodňanskou drůbež pranýřuje Státní zemědělská a potravinářská inspekce. V rejstříku nedostatků zveřejněných inspekcí ale není toto provinění časté. Možná proto, že jiní výrobci matou zákazníky fikaněji.

Závislí hned od mala

Kofola bez cukru, nová chuť se stévií. Marketing letošní novinky opřela nápojářská firma o velký hit, kterým je sladká stévie. Kdo chce věřit tomu, že limonáda s přírodní stévií je bez chemie, ať nečte zadní stranu obalu. Dozvěděl by se, že „nová“ kofola obsahuje také umělá sladidla aspartam a acesulfam K a k tomu chemický konzervant benzoan sodný. V tomto případě ovšem výrobce předpisy neporušuje. Netvrdí, že limonáda je bez éček, jenom chytře vyzdvihuje populární stévii a zdůrazňuje, že limonáda je bez cukru.

Nadměrná konzumace může vyvolat projímavé účinky, varuje tučným písmem na zadní straně jahodové žvýkačky určené pro děti firma Wrigley. To také musí, když žvýkačku Orbit for Kids napěchovává pěti druhy umělých sladidel. Jenže prodává hlavně přední strana obalu a na ní firma láká na „sugarfree“ s namalovaným zdravým zoubkem.

Stále víc výrobců si uvědomuje, že část spotřebitelů přemýšlí o tom, co jí a čím krmí své děti. Na tuto cílovou skupinu míří nápisy typu „ bez konzervantů, bez umělých barviv, bez cukru“. Mnozí konzumenti na to slyší, daná potravina přitom vůbec nemusí být zdravější, jak by se na první pohled mohlo zdát. Kontroverzní éčka někdy potravináři schovávají do zavádějících slovních popisů, místo aby uvedli zřetelný číselný kód. V takových kličkách se pak člověk ztrácí.

Značka bez dotací

Orientaci by přitom mohlo usnadnit logo CEFF (Certified E-Friendly Food) udělované potravinám bez zbytečné chemie. Žádný z výše jmenovaných výrobků by ho ale při současné receptuře nezískal. Kde je logo CEFF, tam totiž nejsou žádné konzervanty, glutamát, umělá sladidla a umělá barviva. Jenže potravin s tímto symbolem, za kterým nestojí žádné zájmové sdružení, nadnárodní firmy a už vůbec ne stát s bezedným zdrojem veřejných peněz, je v obchodech poskrovnu.

„Jsme jako Matky Terezy. Za projektem jsme čtyři dobrovolnice, rozjížděly jsme ho ze svých peněz a žádnou z nás neživí,“ zdůrazňuje hlavní autorka nápadu Ivana Bednářová-Častvajová. Aktivitu chce udržet jako nezávislou, i proto se ani nesnaží získat nějaké dotace. Logo CEFF nabízí potravinářům od loňska. „Jde to pomalu, ale certifikovaných výrobků přibývá. Nyní je jich kolem stovky,“ hodnotí Bednářová-Častvajová roční snahu o to odlišit kvalitní potraviny. Pomáhá v tom i řada externích odborníků.