Škoda loni v EU prodala skoro půl milionu aut, trh ale opět propadl

Zatím posledním představeným modelem mladoboleslavské automobilky je Škoda Rapid Spaceback.

Zatím posledním představeným modelem mladoboleslavské automobilky je Škoda Rapid Spaceback. Zdroj: ctk

Prodej nových automobilů v Evropské unii se loni propadl již šestý rok v řadě na necelých 12 milionů vozů, což je nejméně za posledních 18 let. Trhu nepomohl ani mohutný prosincový finiš, kdy prodeje nabraly nejprudší tempo za poslední čtyři roky. Dařilo se tuzemské Škodovce, jejíž auta si loni v EU koupilo skoro půl milionu zákazníků a tržní podíl firmy tak přesáhl čtyři procenta.

V loňském roce se prodej nových osobních vozů na trhu Evropské unie snížil o 1,7 procenta na 11,85 milionu vozů. Zaznamenal tak již šestý pokles za sebou a dostal se na nejnižší úroveň od roku 1995. Vyplývá to z dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA). Pokles vykázaly všechny velké trhy s výjimkou Británie a Španělska.

Poptávka po autech v Evropě se dostala pod zvýšený tlak kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku. Evropané kvůli rostoucí nezaměstnanosti omezují nákupy dražšího zboží, jako jsou právě automobily. V posledních měsících se však na trhu objevily známky oživení.

Vývoj registrací nových osobních aut v EU (zdroj: ACEA):Prodej aut v EUProdej aut v EU | ACEA

V prosinci odbyt meziročně stoupl o 13,3 procenta na 906 294 vozů. To dokonce představuje nejprudší tempo růstu od konce roku 2009.

„Obrat skutečně nastal. Odbyt nových aut roste už čtvrtý měsíc v řadě. Evropský automobilový trh se ve druhém pololetí 2013 vzchopil a téměř se mu podařilo smazat hrozivou ztrátu z prvního čtvrtletí loňského roku,“ uvedl analytik Jan Linhart ze společnosti KPMG Česká republika.

Největší česká automobilka Škoda Auto v prosinci zvýšila prodej v EU skoro o čtvrtinu na 40 593 vozů. V celém loňském roce její prodej stoupl o 4,2 procenta na 483 086 aut. Podíl značky na trhu v EU se tak zvýšil na 4,1 procenta z předloňských 3,8 procenta.

V Česku posílil Hyundai, Škoda ztrácela
Na českém trhu je stále nejsilnější tuzemská automobilka Škoda Auto, která loni prodala celkem 49 971 aut, což je ale znamená meziroční propad o sedm procent. Následuje Hyundai, který naopak posílil o sedm procent na 16 239 aut. Třetí skončil Volkswagen s poklesem o 1,5 procenta na 14 948 vozů. Celý český trh s osobními vozy loni klesl o 5,3 procenta na necelých 165 tisíc vozů. Nakupovaly hlavně firmy, jejichž podíl se pohyboval kolem 63 procent.

Prosincová studie německého Centra automobilového managementu předpověděla, že prodej osobních automobilů v západní Evropě by měl letos vzrůst o čtyři procenta. Západní Evropa se na celoevropské poptávce po automobilech podílí víc než 90 procenty.

Někteří analytici však upozorňují, že na výraznější oživení si bude muset evropský automobilový trh ještě počkat. „Bude trvat minimálně dva roky, než tento trh zažije skutečné oživení prodeje,“ uvedl analytik Peter Fuss ze společnosti Ernst & Young. Zisky automobilek tak podle něj asi zůstanou v Evropě pod tlakem nejméně do konce příštího roku.

Jan Linhart upozornil, že prodej v 15 původních členských zemích Evropské unie za uplynulých šest let klesl o 22,8 procenta. Dodal, že v tomto období vykázaly růst pouze čtyři země EU, a to Česká republika, Slovensko, Rakousko a Dánsko.