Zimní exotika zdražila, Čechy ale i tak láká stále víc

Burdž Al Arab

Burdž Al Arab Zdroj: Romrodphoto / Shutterstock.com

Burdž Chalífa
Sto šedesát pater a osm set dvacet osm metrů – Burj Dubaj – Burj Kalifa. V sedmdesátém šestém patře je nejvýše položený bazén. V budově je několik hotelů, devět set bytů a  kanceláře. K nastěhování – březen 2010
3
Fotogalerie

Tuzemské cestovní kanceláře zažívají dobré časy. Zájem bohatnoucích Čechů o návštěvu exotických zemí během zimní sezony dál roste. Společnostem Blue Style a Fischer se zatím zvýšily prodeje meziročně o patnáct a deset procent, Exim Tours udržel úroveň loňského odbytu. U prodejce letenek Letuška si zatím nakoupilo cestu za exotikou meziročně o téměř pětinu více klientů. Prodeje exotických zájezdů se u každého z obchodníků pohybují jen během zimy v řádu tisíců.

„Nejoblíbenější destinací jsou Spojené arabské emiráty a velmi rychle roste Katar. Lákají svou dostupnou vzdáleností šesti hodin letu a absencí velkého časového posunu. Díky dobré ekonomické situaci jsou Češi ochotní utratit více peněz,“ říká mluvčí CK Fischer Jan Bezděk.

„Čím dál více lidí raději volí několik týdenních dovolených za rok než jednu delší,“ doplňuje mluvčí Exim Tours Petr Kostka s tím, že k oblíbeným destinacím patří také Kuba nebo Zanzibar. Majitel této cestovní kanceláře, německá skupina Rewe, v současnosti kupuje CK Fischer. Čeká se na schválení od antimonopolního úřadu.

Za část exotických destinací si letos cestovatelé připlatí. Nejvíce zdražily Peru a Brazílie, uvádí místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež: „Meziroční nárůst se pohybuje okolo deseti a pěti procent. Důvodem je rychle rostoucí poptávka velkých komunit, Číňanů, Indů a Američanů.“

V řádu jednotek procent také podražily nejlevnější exotické destinace typicky na severu Afriky, jako třeba Egypt. Naopak nejatraktivnější vzdálené destinace, například Dominikánská republika, vycházejí cenově stejně jako loni, tvrdí Papež.

„Klienti, kteří chtějí od dovolené něco navíc, jsou ochotni si připlatit i statisíce korun. Pozorujeme trend, kdy na dovolenou častěji vyrážejí početné rodiny a skupiny různých generací od dětí po prarodiče,“ dodává Jana Ondrejechová, mluvčí CK Blue Style, která pro sílící poptávku nově zařadila do nabídky i Myanmar, někdejší Barmu.

Z rostoucího zájmu o vzdálená místa těží také přímí prodejci letenek jako Letuška. Portálu provozovanému společností Asiana stoupají nejrychleji prodeje cest na Mauritius a Bali, a to o 115 a třicet procent. 

„Češi zjišťují, že do dálkových destinací se lze vydat na vlastní pěst výrazně levněji než s cestovní kanceláří. Typickým příkladem je Bali – za letenku od ověřeného prodejce a ubytování zaplatí cestující podobné peníze jako za dvoutýdenní pobyt v evropském přímořském rezortu,“ tvrdí ředitel letenkového portálu Josef Trejbal. Tradičně silné jsou i Thajsko, Srí Lanka nebo Maledivy.

Dlouhodobě také přibývá výletníků, kteří navštěvují více vzdálených destinací v rámci jedné cesty. K často kombinovaným patří lety do jihovýchodní Asie, typicky do Vietnamu, Thajska a Myanmaru, nebo spojení návštěvy Dominikánské republiky například s New Yorkem. Český vyhledávač letenek Kiwi loni evidoval až poloviční nárůst prodejů kombinovaných letenek, dvouciferný růst zaznamenal i Fischer.

Důsledky krachu Thomas Cook:

Cestovní ruch byl loni v září významně postižen bankrotem obří britské společnosti Thomas Cook, nejstarší cestovní kanceláře na světě. Kvůli krachu ukončila činnost také tuzemská pobočka cestovní kanceláře Neckermann, která byla součástí společnosti Thomas Cook. Český trh cestovních kanceláří ale tyto události významně nezasáhly. „Je to pro nás ovšem příležitost, jak oslovit klienty cestovní kanceláře Neckermann. Zpřístupnily se tak i nové hotelové kapacity v zahraničí,“ uvádí mluvčí cestovní kanceláře Blue Style Jana Ondrejechová.