Na Evropany nejsme tak ostří

SaSaZu je úspěšný koncept, který do Prahy přináší asijskou kuchyni.

SaSaZu je úspěšný koncept, který do Prahy přináší asijskou kuchyni. Zdroj: Lubos Wisniewski

Koncept restaurace SaSaZu přináší pokrmy ne tak známých kuchyní Vietnamu, Laosu, Singapuru či Kambodže a Indonésie. Součástí ale není jen gastronomie, ale i kultura, vůně a národní zvyklosti. Povídali jsme si o nich se šéfkuchařem a autorem konceptu Shahafem Shabtayem a obchodním a marketingovým ředitelem SaSaZu Petrem Venclíčkem.

Kdo je autorem tohoto konceptu?

Je to náš šéfkuchař Shahaf Shabtay, který při svých cestách po světě poskládal chutě zemí, které ho zaujaly. Naše mateřská společnost Queenco z Izraele, která se ve světě zabývá převážně provozem casin, se rozhodla v Praze otevřít restauraci s tímto konceptem. Prahu si vytipovala pro její potenciál probouzejícího se zájmu o vysokou gastronomii.

Jaká byla a je vaše cílová skupina?

Vycházeli jsme z dispozic haly v holešovické tržnici, která kromě hledaného místa pro restauraci obsahovala i velký prostor ideální pro klub nebo koncertní sál. Do popředí našeho zájmu se tak díky svým možnostem dostal právě klub, který s kapacitou 2500 hostů cílil na tzv. „horních deset tisíc“. Brzy jsme ale zjistili, že čistě luxusní klub v Praze nemá na trhu potenciál, navíc díky velké marketingové podpoře zastínil restauraci, která měla být hlavním brandem SaSaZu. Na druhou stranu velké akce k nám přiváděly návštěvníky, kteří ochutnali jídlo z našeho cateringu, podívali se do restaurace… a vraceli se. Spočítali jsme si, že akce v klubu k nám přivedly na 200 tisíc návštěvníků, kteří se dozvěděli o existenci nového podniku, aniž bychom museli využívat slevových portálů, které mnohé nové podniky v začátcích pro své promo využívají. Touto cestou jsme však jít nechtěli. Soustřeďujeme se na českou klientelu a na cizince žijící v Praze (v poměru 60 ku 40), víme o ní, že v průměru je ve věku 30-45 let, jde o vyšší střední třídu. Samozřejmě cílíme i na zahraniční turisty přijíždějící do Prahy, především v letních měsících. Tady využíváme hotelové concierge, které k nám zveme, aby své zážitky mohli osobně přenášet na hosty svých hotelů a doporučovat jim SaSaZu. Přinést zahraniční klientelu až do pražských Holešovic nám také napomáhá vysoké umístění na webu Tripadvisor (12. mezi pražskými restauracemi) a spolupráce s destinačními agenturami, tour agenty a operátory, kteří k nám posílají menší skupiny, především účastníků konferencí. Ze začátku tvrdili, že zahraniční návštěvníci o asijskou kuchyni v Praze nestojí, rostoucí prestiž SaSaZu je ale nutí měnit názor. Dáváme si ale pozor na to, aby velké skupiny v restauraci nebyly na úkor našich stálých hostů, spíše pro ně vytváříme akce v prostorách klubu.

Tím se dostáváme ke cateringu, který se dá výborně uplatnit právě v sousedním prostoru klubu.

Ano, klub, neboli Venue, je díky své flexibilitě ideálním prostorem pro různé korporátní večírky, módní přehlídky, výstavy a konference, které si žádají i doprovodný catering. První korporátní klienti, zejména z regionů, kteří pořádali v našem prostoru své akce, se asijské kuchyně báli. Musel jsem je přesvědčovat, že půjde o zážitek chuťový i vizuální. Pokrmy se podávají na vysušených bambusových listech, prezentují je praví asijští kuchaři, dekorace rautových stolů jsou v asijském stylu, postavíme asijské tržiště s bambusovou střechou… Po 30 měsících fungování je o náš catering velký zájem, i když z počátku jsme si pro váhající klienty najímali i „středoevropský“ catering.

Jste schopni přenést catering SaSaZu i do jiného prostředí podle požadavků klientů?

Ano. Začali jsme s konceptem „kitchen out“, kdy přenášíme koncept naší restaurace včetně obsluhy a dekorace, cateringových stolů, nádobí např. do kanceláří, na rodinné oslavy. Jedná se obvykle o kapacitu 25-100 osob. A hlavně je třeba přicházet se stále novými příběhy, kterými klienty zaujmete. Velmi oblíbené jsou školy vaření, naším specifikem jsou „Asia trips“, cesty na „místo činu“ v Asii, kde Shahaf ukáže spolucestujícím, kde a jak se pěstuje rýže, koření, zelenina a další produkty pro přípravu asijského jídla, nachytá s nimi ryby, které společně připraví, projdou spolu tržiště a ukáže jim, kde a jak se nejlépe nakupuje. Pro ty, kdo nemají čas nebo peníze vyjet do Asie, se nabízí tzv. Sapa trip, tedy cesta do známé vietnamské tržnice Sapa v Praze-Libuši. I Shahaf se tam naučil nakupovat - dříve jsme vše vozili ze Singapuru, stejně dobré zboží se dá však koupit i v Libuši.

Jak velký je zájem o tyto „tripy“?

Na dlouho dopředu je vyprodáno! Na první trip do pražské Asie jsme pozvali novináře, ti o tom napsali a vzbudili zájem veřejnosti. Výborně však nadále funguje „šeptanda“. Do skutečné Asie - Vietnamu, Singapuru a Kambodže - odjede první osmidenní zájezd v říjnu a myslím, že až se bude v médiích komunikovat, zájem dosud přitlumený relativně vysokou cenou razantně vzroste. Ovšem my Shahafa potřebujeme v našich restauracích, a tak tuhle cestu plánujeme jen dvakrát ročně. Ta první je už vyprodaná.

Pro českou klientelu je důležité být v Maurerově Grand Restaurantu. Tam jste na tom jak?

Hned první rok po našem otevření se restaurace dostala na osmé místo, což také přispělo k zájmu o naši restauraci. Proto jsme se i zúčastnili zimního Prague Food Festivalu, kdy se hosté přicházeli najíst přímo do naší restaurace. Kvalitu našeho brandu držíme i tím, že se nezúčastňujeme festivalů pod širým nebem, naše kvalita by tam mohla utrpět a navíc cítíme, že řada napodobitelů Maurerových akcí nás na své akce zve proto, abychom jim pomohli zaručit atraktivitu pro návštěvníky.

K úspěchu vašeho brandu přispívá nejenom jídlo, ale i zdejší prostředí, které by v přírodě nebo na asfaltové ploše chybělo…

Určitě. Naše atmosféra podávaná jídla dotváří a nemůžeme si dovolit podávat někde jinde jen jakýsi polotovar…

Petr VenclíčekPetr Venclíček | Lubos Wisniewski

Můžete mi tedy popsat váš koncept?

Je založen na fusion pěti způsobů úpravy kuchyně jihovýchodní Asie, které Shahaf nasbíral při svých cestách jihovýchodní Asií. Je mu podřízen interiér restaurace dovezený z Asie - třeba krabičku na hůlky používají ve Vietnamu jako krabičku na cyklonářadí, lampy v naší restauraci jsou zvětšeninou lampiček, které se používají při sběru rýže, i náš název obsahuje SaSa, tedy japonsky štěstí. A Zu máme v názvu proto, aby to dobře znělo… Konceptu je podřízeno vše: vlhký ručník pro osvěžení po usazení ke stolu, oblečení hostesek a číšnic, převažující asijští kuchaři. Každý rok se orientujeme na jednu zemi, letos je to Singapur, loni Vietnam, napřesrok to budou Filipíny.

Šéfkuchař Shahaf Shabtay si vybral i interiér?

Ano, spolu s manželkou majitele, paní Shirly Zilkha. Autor konceptu a šéfkuchař by měl být trochu zároveň i restauračním manažerem, designérem prostoru a měl by vést i obsluhující personál. Prostě mít prsty ve všem. Tady tomu tak je a myslím, že i proto to tak funguje.

Jak přesně to funguje?

Večeře bývají skoro vždy plné, slušné začínají být i tržby v poledne. Upustili jsme od myšlenky obědových „meníček“ a prodáváme za plné ceny. A zájem je. Cílíme na byznys klientelu, která k nám chodí na pracovní obědy. Právě jsme otevřeli salonek Bago, který nabízíme korporátní klientele v rámci programu Lunch Club. Naleznou zde WiFi připojení, laptop, tiskárnu, denní tisk, nabídku doutníků a kvalitních koňaků. Je to místo nejen pro jistou relaxaci, ale i pro vyřízení úředních záležitostí po obědě. Striktně nejdeme cestou slev na naše produkty a služby, spíše stálým hostům nabízíme personifikované služby. Host musí být rozeznán podle jména a naši věrní hosté mají vlastní krabičku na hůlky a příbor se svým jménem, při odchodu je samozřejmostí malý dárek. Za úspěch považuji i náš nedělní brunch, který jsme koncipovali jako událost pro děti našich hostů. Oblíbeným je převážně mezi cizinci žijícími v Praze, kteří jsou zvyklí chodit na nedělní oběd do restaurací. Děti u nás naleznou hřiště, hračky, herní konzole, se Shahafem si mohou udělat vlastní cookies, uvařit jídlo, pro dospělé tu máme masáže a manikúru, čínského písaře, který hostům napíše jejich jména v čínštině -prostě naprostý opak večerního trendy místa, pohodové nedělní dopoledne. Jako jinde mají zeď podpisů slavných návštěvníků, my máme zeď malých návštěvníků -malých decision-makerů.

Po 30 měsících fungování SaSaZu slaví koncept úspěch. Nebáli jste se ale na začátku, jestli nepřicházíte s něčím opravdu riskantním?

Trochu ano, ale bez rizika snad ani podnikat nejde… Jak již jsem zmínil, zpočátku se komunikoval hlavně klub a faktem je, že i díky němu se vytvořilo obrovské povědomí o značce SaSaZu. Každý si pod ní představí sice to své, ale téměř každý o ní ví, a to je důležité pro její další budování a rozvíjení.

Kam se bude koncept SaSaZu rozšiřovat?

Právě se chystá otevření restaurace ve velkém hotelovém a zábavním komplexu v Kambodži, jsme docela zvědavi, jak uspějeme na trhu, jehož jídlo jsme začali vařit v Praze. Ale náš produkt je ojedinělý, nebojíme se toho! Cílíme tam na turisty přijíždějící za lokální kuchyní -a u nás ji dostanou. Jedná se o místech v Bukurešti a Budapešti, v delším horizontu je Moskva a Londýn. Tam všude, tedy snad s výjimkou Londýna, by SaSaZu mělo být osvěžením místního trhu.

Petr Venclíček, Director of Sales & Marketing

Studoval Mediální komunikaci na Soukromé vysoké škole Josefa Škvoreckého a s vou profesní dráhu započal v oboru hotelnictví. Před nástupem do SaSaZu pracoval jako obchodní manažer pro italský hotelový řetězec Boscolo. Nyní je zodpovědný za Sales a Marketing Restaurace a Klubu SaSaZu.

Shahaf Shabtay, Šéfkuchař, Executive Chef

Získal vzdělání na École Grégoire-Ferrandi (EGF) v Paříži. Od té doby sbíral zkušenosti po celém světě, od podniků v BanGkoku přes špičkovou restauraci Vakzuid v Amsterdamu, Zenzi v Indii, Minna Tomei v Izraeli až po Ginger, Camelon a Diva v Srbsku. Shahafovým domovem se nakonec stal Londýn, kde žije se svou ženou a dcerkou Romi.

Shahaf ShabtayShahaf Shabtay | Lubos Wisniewski