Kdo je autorem tohoto konceptu?
Je to náš šéfkuchař Shahaf Shabtay, který při svých cestách po světě poskládal chutě zemí, které ho zaujaly. Naše mateřská společnost Queenco z Izraele, která se ve světě zabývá převážně provozem casin, se rozhodla v Praze otevřít restauraci s tímto konceptem. Prahu si vytipovala pro její potenciál probouzejícího se zájmu o vysokou gastronomii.
Jaká byla a je vaše cílová skupina?
Vycházeli jsme z dispozic haly v holešovické tržnici, která kromě hledaného místa pro restauraci obsahovala i velký prostor ideální pro klub nebo koncertní sál. Do popředí našeho zájmu se tak díky svým možnostem dostal právě klub, který s kapacitou 2500 hostů cílil na tzv. „horních deset tisíc“. Brzy jsme ale zjistili, že čistě luxusní klub v Praze nemá na trhu potenciál, navíc díky velké marketingové podpoře zastínil restauraci, která měla být hlavním brandem SaSaZu. Na druhou stranu velké akce k nám přiváděly návštěvníky, kteří ochutnali jídlo z našeho cateringu, podívali se do restaurace… a vraceli se. Spočítali jsme si, že akce v klubu k nám přivedly na 200 tisíc návštěvníků, kteří se dozvěděli o existenci nového podniku, aniž bychom museli využívat slevových portálů, které mnohé nové podniky v začátcích pro své promo využívají. Touto cestou jsme však jít nechtěli. Soustřeďujeme se na českou klientelu a na cizince žijící v Praze (v poměru 60 ku 40), víme o ní, že v průměru je ve věku 30-45 let, jde o vyšší střední třídu. Samozřejmě cílíme i na zahraniční turisty přijíždějící do Prahy, především v letních měsících. Tady využíváme hotelové concierge, které k nám zveme, aby své zážitky mohli osobně přenášet na hosty svých hotelů a doporučovat jim SaSaZu. Přinést zahraniční klientelu až do pražských Holešovic nám také napomáhá vysoké umístění na webu Tripadvisor (12. mezi pražskými restauracemi) a spolupráce s destinačními agenturami, tour agenty a operátory, kteří k nám posílají menší skupiny, především účastníků konferencí. Ze začátku tvrdili, že zahraniční návštěvníci o asijskou kuchyni v Praze nestojí, rostoucí prestiž SaSaZu je ale nutí měnit názor. Dáváme si ale pozor na to, aby velké skupiny v restauraci nebyly na úkor našich stálých hostů, spíše pro ně vytváříme akce v prostorách klubu.
Tím se dostáváme ke cateringu, který se dá výborně uplatnit právě v sousedním prostoru klubu.
Ano, klub, neboli Venue, je díky své flexibilitě ideálním prostorem pro různé korporátní večírky, módní přehlídky, výstavy a konference, které si žádají i doprovodný catering. První korporátní klienti, zejména z regionů, kteří pořádali v našem prostoru své akce, se asijské kuchyně báli. Musel jsem je přesvědčovat, že půjde o zážitek chuťový i vizuální. Pokrmy se podávají na vysušených bambusových listech, prezentují je praví asijští kuchaři, dekorace rautových stolů jsou v asijském stylu, postavíme asijské tržiště s bambusovou střechou… Po 30 měsících fungování je o náš catering velký zájem, i když z počátku jsme si pro váhající klienty najímali i „středoevropský“ catering.
Jste schopni přenést catering SaSaZu i do jiného prostředí podle požadavků klientů?
Ano. Začali jsme s konceptem „kitchen out“, kdy přenášíme koncept naší restaurace včetně obsluhy a dekorace, cateringových stolů, nádobí např. do kanceláří, na rodinné oslavy. Jedná se obvykle o kapacitu 25-100 osob. A hlavně je třeba přicházet se stále novými příběhy, kterými klienty zaujmete. Velmi oblíbené jsou školy vaření, naším specifikem jsou „Asia trips“, cesty na „místo činu“ v Asii, kde Shahaf ukáže spolucestujícím, kde a jak se pěstuje rýže, koření, zelenina a další produkty pro přípravu asijského jídla, nachytá s nimi ryby, které společně připraví, projdou spolu tržiště a ukáže jim, kde a jak se nejlépe nakupuje. Pro ty, kdo nemají čas nebo peníze vyjet do Asie, se nabízí tzv. Sapa trip, tedy cesta do známé vietnamské tržnice Sapa v Praze-Libuši. I Shahaf se tam naučil nakupovat - dříve jsme vše vozili ze Singapuru, stejně dobré zboží se dá však koupit i v Libuši.
Jak velký je zájem o tyto „tripy“?
Na dlouho dopředu je vyprodáno! Na první trip do pražské Asie jsme pozvali novináře, ti o tom napsali a vzbudili zájem veřejnosti. Výborně však nadále funguje „šeptanda“. Do skutečné Asie - Vietnamu, Singapuru a Kambodže - odjede první osmidenní zájezd v říjnu a myslím, že až se bude v médiích komunikovat, zájem dosud přitlumený relativně vysokou cenou razantně vzroste. Ovšem my Shahafa potřebujeme v našich restauracích, a tak tuhle cestu plánujeme jen dvakrát ročně. Ta první je už vyprodaná.
Pro českou klientelu je důležité být v Maurerově Grand Restaurantu. Tam jste na tom jak?
Hned první rok po našem otevření se restaurace dostala na osmé místo, což také přispělo k zájmu o naši restauraci. Proto jsme se i zúčastnili zimního Prague Food Festivalu, kdy se hosté přicházeli najíst přímo do naší restaurace. Kvalitu našeho brandu držíme i tím, že se nezúčastňujeme festivalů pod širým nebem, naše kvalita by tam mohla utrpět a navíc cítíme, že řada napodobitelů Maurerových akcí nás na své akce zve proto, abychom jim pomohli zaručit atraktivitu pro návštěvníky.
K úspěchu vašeho brandu přispívá nejenom jídlo, ale i zdejší prostředí, které by v přírodě nebo na asfaltové ploše chybělo…
Určitě. Naše atmosféra podávaná jídla dotváří a nemůžeme si dovolit podávat někde jinde jen jakýsi polotovar…
Petr Venclíček |
Můžete mi tedy popsat váš koncept?
Je založen na fusion pěti způsobů úpravy kuchyně jihovýchodní Asie, které Shahaf nasbíral při svých cestách jihovýchodní Asií. Je mu podřízen interiér restaurace dovezený z Asie - třeba krabičku na hůlky používají ve Vietnamu jako krabičku na cyklonářadí, lampy v naší restauraci jsou zvětšeninou lampiček, které se používají při sběru rýže, i náš název obsahuje SaSa, tedy japonsky štěstí. A Zu máme v názvu proto, aby to dobře znělo… Konceptu je podřízeno vše: vlhký ručník pro osvěžení po usazení ke stolu, oblečení hostesek a číšnic, převažující asijští kuchaři. Každý rok se orientujeme na jednu zemi, letos je to Singapur, loni Vietnam, napřesrok to budou Filipíny.
Šéfkuchař Shahaf Shabtay si vybral i interiér?
Ano, spolu s manželkou majitele, paní Shirly Zilkha. Autor konceptu a šéfkuchař by měl být trochu zároveň i restauračním manažerem, designérem prostoru a měl by vést i obsluhující personál. Prostě mít prsty ve všem. Tady tomu tak je a myslím, že i proto to tak funguje.
Jak přesně to funguje?
Večeře bývají skoro vždy plné, slušné začínají být i tržby v poledne. Upustili jsme od myšlenky obědových „meníček“ a prodáváme za plné ceny. A zájem je. Cílíme na byznys klientelu, která k nám chodí na pracovní obědy. Právě jsme otevřeli salonek Bago, který nabízíme korporátní klientele v rámci programu Lunch Club. Naleznou zde WiFi připojení, laptop, tiskárnu, denní tisk, nabídku doutníků a kvalitních koňaků. Je to místo nejen pro jistou relaxaci, ale i pro vyřízení úředních záležitostí po obědě. Striktně nejdeme cestou slev na naše produkty a služby, spíše stálým hostům nabízíme personifikované služby. Host musí být rozeznán podle jména a naši věrní hosté mají vlastní krabičku na hůlky a příbor se svým jménem, při odchodu je samozřejmostí malý dárek. Za úspěch považuji i náš nedělní brunch, který jsme koncipovali jako událost pro děti našich hostů. Oblíbeným je převážně mezi cizinci žijícími v Praze, kteří jsou zvyklí chodit na nedělní oběd do restaurací. Děti u nás naleznou hřiště, hračky, herní konzole, se Shahafem si mohou udělat vlastní cookies, uvařit jídlo, pro dospělé tu máme masáže a manikúru, čínského písaře, který hostům napíše jejich jména v čínštině -prostě naprostý opak večerního trendy místa, pohodové nedělní dopoledne. Jako jinde mají zeď podpisů slavných návštěvníků, my máme zeď malých návštěvníků -malých decision-makerů.
Po 30 měsících fungování SaSaZu slaví koncept úspěch. Nebáli jste se ale na začátku, jestli nepřicházíte s něčím opravdu riskantním?
Trochu ano, ale bez rizika snad ani podnikat nejde… Jak již jsem zmínil, zpočátku se komunikoval hlavně klub a faktem je, že i díky němu se vytvořilo obrovské povědomí o značce SaSaZu. Každý si pod ní představí sice to své, ale téměř každý o ní ví, a to je důležité pro její další budování a rozvíjení.
Kam se bude koncept SaSaZu rozšiřovat?
Právě se chystá otevření restaurace ve velkém hotelovém a zábavním komplexu v Kambodži, jsme docela zvědavi, jak uspějeme na trhu, jehož jídlo jsme začali vařit v Praze. Ale náš produkt je ojedinělý, nebojíme se toho! Cílíme tam na turisty přijíždějící za lokální kuchyní -a u nás ji dostanou. Jedná se o místech v Bukurešti a Budapešti, v delším horizontu je Moskva a Londýn. Tam všude, tedy snad s výjimkou Londýna, by SaSaZu mělo být osvěžením místního trhu.
Petr Venclíček, Director of Sales & Marketing
Studoval Mediální komunikaci na Soukromé vysoké škole Josefa Škvoreckého a s vou profesní dráhu započal v oboru hotelnictví. Před nástupem do SaSaZu pracoval jako obchodní manažer pro italský hotelový řetězec Boscolo. Nyní je zodpovědný za Sales a Marketing Restaurace a Klubu SaSaZu.
Shahaf Shabtay, Šéfkuchař, Executive Chef
Získal vzdělání na École Grégoire-Ferrandi (EGF) v Paříži. Od té doby sbíral zkušenosti po celém světě, od podniků v BanGkoku přes špičkovou restauraci Vakzuid v Amsterdamu, Zenzi v Indii, Minna Tomei v Izraeli až po Ginger, Camelon a Diva v Srbsku. Shahafovým domovem se nakonec stal Londýn, kde žije se svou ženou a dcerkou Romi.
Shahaf Shabtay |