Auta kvůli ČNB podražila. Zájem o ně přesto letos roste

Autosalon Škoda

Autosalon Škoda Zdroj: E15

Trend zdražování osobních aut, který odstartovalo listopadové oslabení koruny po intervencích ČNB, pokračuje. Ceny aut rostou nejčastěji o pět až pětadvacet tisíc. U luxusních značek není výjimkou ani zdražení o sto tisíc korun. Překvapivě se to však neprojevuje na počtu registrací nových vozů. V lednu český trh rostl o 13 procent a v únoru dokonce o 21 procent. Uvedl to Svaz dovozců automobilů.

Jako úplně první zdražila své vozy automobilka Škoda, a to hned loni v listopadu. Cenová úprava se pohybovala v rozmezí od tisíce do pěti tisíc korun.

„Intervence ČNB byla jen jedním z důvodů pro cenové úpravy našich vozů. Celé odvětví automobilového průmyslu dlouhodobě čelí rostoucí ceně vstupů, což se v konečném důsledku projeví v ceně finálního výrobku. V současné době máme velice dobrý vývoj příchozích objednávek, nepociťujeme ochladnutí zájmu o naše vozy, naopak,“ říká Vítězslav Pelc ze Škoda Auto. A potvrzují to i lednová a únorová čísla registrací nových osobních automobilů v Česku. Podle SDA v lednu Škoda rostla o 20,7 procenta, druhý Volkswagen o 2,4 procenta, jen třetí Hyundai zaznamenal mírný pokles o 1,3 procenta. V únoru to bylo obdobné, jen Škoda Auto posílila růst a zájem posílil i o Hyundai.

„Nová auta i náhradní díly, které prodáváme v České republice, platíme své mateřské firmě v dolarech, a tak nás trochu překvapivý krok ČNB zasáhl, protože nám výrazně zvýšil vstupní náklady,“ řekl Martin Linhart, ředitel vnější komunikace Ford ČR.

Ford patřil k těm značkám, které se ještě nějaký čas pokoušely ceny udržet v původní výši, ale nakonec většinu vozů zdražil, přesto prodeje rostou.

„Na počet prodaných vozů působí množství vlivů, a tak nelze přesně vyčíslit, jaký mělo toto zvýšení cen konkrétní dopad. Proti loňsku však letos prodáváme znatelně lépe, takže se zdá, že tříprocentní zvýšení cen české motoristy od našich vozů neodradilo,“ uvedl Martin Linhart.

Letošní zkušenosti podobně hodnotí Marco Venturini, prodejní ředitel Peugeotu pro Českou republiku.
„Z detailního pohledu lze říci, že nárůst cen se projevil negativně u modelů s relativně nízkou cenou, jako jsou například Peugeot 107, 301, u kterých registrujeme mírný pokles nebo stagnaci. U dalších modelů jako například 208, 5008 je naopak vývoj pozitivní díky efektivní cenové strategii,“ řekl Venturini.