Členské firmy sdružení vykázaly růst tržeb o 14,9 procenta na 852,6 miliardy korun. Dodavatelé se na tržbách podíleli 44 procenty. Zároveň měli dvoupětinový podíl na exportu a zaměstnávali více než dvě třetiny lidí v odvětví.
Produkce firem v odvětví se loni zvýšila o 10,5 procenta na historické maximum 1,24 milionu vozů. Z toho 59 procent připadá na Škodu Auto, nošovická Hyundai se na výrobě podílela čtvrtinou a TPCA 16 procenty.
„Česká republika v roce 2014 potvrdila, že je světovou velmocí ve výrobě osobních automobilů a autobusů. Loňská rekordní produkce 1,245 milionu osobních vozů nás řadí celkově na 13. místo ve světě a na druhé místo v počtu vyrobených automobilů na počet obyvatel,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Statistiky SAP |
Letošní vývoj v Evropě, kam směřuje 83 procent exportu automobilek, podle něj naznačuje, že produkce aut v Česku bude možná opět rekordní a rekord čeká i ve výrobě dílů.
Podle Jahna je Evropa na začátku konjunktury. Jak dlouho potrvá, bude záležet na trvání sankcí v Rusku, situaci na Ukrajině, cenách ropy nebo vývoji směnných kurzů. Růst produkce pokračuje i v letošním roce. Od ledna do května stoupla výroba o šest procent na 551 708 osobních a lehkých užitkových aut.
Průměrná mzda vzrostla o téměř tři procenta na 31 515 korun. Byla tak o téměř 23 procent nad průměrem České republiky. Automobilový průmysl zaměstnával celkem 155 500 lidí. Z toho počet pracovníků ve firmách sdružení se zvýšil o 3,3 procenta na 112 877 osob.
Do Sdružení automobilového průmyslu je nyní zapojeno 148 výrobců vozidel, jejich skupin, dílů a příslušenství a dalších firem, majících přímou vazbu na autoprůmysl České republiky.