Když se ale statistici podívali na zboží, které skutečně živí české firmy, zjistili, že za posledních osm let se v přebytku ocitl tento obchod jen pětkrát. Jediným artiklem, na němž je česká ekonomika reálně schopná rok od roku vydělávat více, jsou auta.
„Každoročně platilo, že bilance zahraničního obchodu v pojetí přeshraniční statistiky byla vyšší než výsledek obchodu v národním pojetí, které zachycuje skutečný obchod mezi firmami z Česka a nerezidenty,“ uvádí Lukáš Kučera z Českého statistického úřadu. V roce 2005 přebytek v národním pojetí odpovídal jen 13 procentům celkového přeshraničního přebytku. Absolutně byl o 33,5 miliardy korun nižší. V roce 2012 se národní přebytek dostal sice na 22 procent přeshraniční statistiky, nicméně absolutní rozdíl dosáhl 236,8 miliardy korun.
Výsledky českého zahraničního obchodu uměle nadhodnocuje především obchod s elektronikou, počítači, kancelářskými stroji či hračkami. Ty se do Česka dovezou, zde se jen uskladní a následně putují dál do zahraničí. Na těchto transakcích tuzemská ekonomika v podstatě nevydělá.
Hlavní produkt zahraničního obchodu
Hlavním produktem, který je Česko schopno vyrábět a vyvážet, jsou auta a jejích díly. „Jejich přínos pro výsledek zahraničního obchodu se zbožím a pro celou ekonomiku byl enormní. Přebytek ze zahraničního obchodu s nimi překonal hranici 100 miliard korun v roce 2004, v roce 2012 přesáhl přebytek 300 miliard korun,“ dodává Kučera. U aut je také poměrně malý rozdíl mezi touto příhraniční statistikou a reálným obchodem českých výrobců.
V národním pojetí se přebytek obchodu s auty zvedl ze 143 miliard v roce 2005 na 276 miliard v roce 2012. Rostoucí výkonnost automobilového průmyslu zvyšovala poptávku po dalších produktech zpracovatelského průmyslu a přispívala k výkonnosti dalších odvětví ekonomiky, hodnotí přínos automobilek statistici.
Dva pohledy na zahraniční obchod
Zdrojem zahraničních příjmů tak zůstávají automobily a stroje. Podle ČSÚ je na těchto dvou segmentech nejvíce vidět postupná transformace české ekonomiky, která vede k výrobě s vyšší přidanou hodnotou.
Za posledních deset let se podíl strojů a aut na českém vývozu zvedl z padesáti na 54 procent. A pokud ještě v roce 1999 vycházel obchod se stroji deficitní, v loňském roce už celkový přebytek obchodu se stroji a automobily překonal hranici 500 miliard korun.