Čezeta je v insolvenci. Výrobce elektrického „prasete“ nesehnal kupce

Celkové závazky podle insolvenčního rejstříku činí přes 13 milionů korun, přičemž hodnota majtetku firmy je mírně přes pět milionů. 

Celkové závazky podle insolvenčního rejstříku činí přes 13 milionů korun, přičemž hodnota majtetku firmy je mírně přes pět milionů.  Zdroj: ctk

Výrobce elektrických skútrů Čezeta spadla v úterý do insolvence a ukončí výrobu.
Firmě se nepodařilo najít kupce a její stávající majitelé nebyli ochotni vložit dostatečnou hotovost pro další pokračování činnosti.
Nová elektročezeta v akci.
Majitel prostějovské Čezety Neil Eamon Smith.
Do Prostějova se na elektroskútry přijeli podívat majitelé tradičních "prasátek". Nová čezeta má svou slavnou historii.
6
Fotogalerie

Výrobce elektrických skútrů Čezeta spadl v úterý do insolvence a ukončí výrobu. Celkové závazky podle insolvenčního rejstříku činí přes 13 milionů korun a hodnotu majetku firmy převyšují o zhruba osm milionů. Firmě se nepodařilo najít kupce a její stávající majitelé nebyli ochotni vložit dostatečnou hotovost pro další pokračování činnosti. 

Informaci deníku E15 potvrdil šéf a majoritní vlastník společnosti Neil Eamonn Smith s tím, že firmě došly peníze. „Vzhledem k velké konkurenci na trhu projekt vyžadoval mnohem víc peněz, než jsme měli k dispozici,“ dodal Smith.

Čezeta sháněla nového majitele po celý uplynulý rok. Pro zvýšení konkrenceschopnosti firmy byl totiž podle Smithe potřeba kapitál, kterým on ani jeho společníci nedisponovali. Ještě v září výrobce na svých stránkách uváděl, že předmětem prodeje je rozjetý byznys, který může celosvětově konkurovat legendární Vespě. V Česku žijící Brit dodal, že ztráty začínající firmy se mezi lety 2018 a 2020 postupně snižovaly. 

Společnost před osmi lety přišla s prototypem elektrického skútru, který vycházel ze slavného „prasete“ vyráběného továrnou ČZ v 50. a 60. letech. V letech 2018 až 2020 vyrobila firma první sérii 60 skútrů typu 506, které vyvezla do deseti zemí v Evropě. V Česku loni prodala jeden motocykl a o rok dříve 13 strojů.

Elektrické motorky v areálu Wikov v Prostějově montovala desítka zaměstnanců. Plány na expanzi počítaly s až 50 zaměstnanci a výrobou 2000 strojů ročně. Před insolvencí Čezeta pracovala na vývoji nového modelu, který by byl o polovinu levnější než ten současný, a stál by zhruba 150 tisíc korun. 

„Nadále věřím v smysluplnost projektu a i v současné situaci udělám vše pro to, abych podpořil kohokoli, kdo společnost převezme. Zůstávám obdivovatelem české tradice ve výrobě kvalitních motocyklů. Jak jsem řekl už na začátku projektu Čezety - dobré věci by měly pokračovat,“ sdělil už dříve Smith.

Zhruba třetinový podíl ve společnosti drží investiční společnost Crowdberry, která na projekt přes crowdfundingovou kampaň vybrala peníze od celkem 93 drobných investorů. „Crowdberry spolu investory podniklo mnoho kroků nad rámec své běžné činnosti s cílem zabránit insolvenci Čezety a snížit náklady firmy, včetně poskytnutí financování a lidských zdrojů. Jednání o možných řešeních situace stále probíhají,“ sdělil deníku E15 mluvčí Crowdberry Hynek Bartík.

Společným cílem Crowdberry a investorů je podle něho najít řešení insolvence firmy stejně jako dlouhodobé řešení situace ve formě nalezení strategického partnera nebo prodeje firmy strategickému investorovi. „Potřebný kapitál na řešení aktuální insolvence mají naši investoři připraven,“ dodal Bartík.