Číňané v Rusku dokončí automobilku, klesajícím prodejům v zemi navzdory

Great Wall Steed

Great Wall Steed Zdroj: Autorevue.cz

Čínská automobilka Great Wall Motors se rozhodla dokončit projekt výrobního závodu v Rusku. Výstavbu společnost oznámila v roce 2014, oproti plánovanému dokončení v roce 2017 se však spuštění výroby o rok zpozdí. Na vině je také nestabilní ruský trh, který se potýká s propady prodejů automobilů.

Výrobní závod se bude nacházet u půlmilionového města Tula, necelých 200 kilometrů jižně od Moskvy. Celkem má jeho výstavba stát přibližně 2,1 miliardy jüanů (7,5 miliardy korun), ročně podle dostupných informací po dalších investicích vyprodukuje až 150 tisíc automobilů. V současnosti však není jisté, zda továrna v dohledné době po spuštění výroby na plný provoz najede. Ruský trh totiž v současnosti trpí malou poptávkou po nových vozech.

Prodeje automobilů v Rusku


source: tradingeconomics.com

Měsíčně se v posledních měsících v Ruské federaci prodá přibližně 110 tisíc nových automobilů, zatímco před rokem 2014 čísla běžně dosahovala dvojnásobku. Nyní se tedy pohybují na desetiletých minimech. Čínské značky však ani v době stagnující ekonomiky nejsou pro ruské zákazníky lákavé, nejraději Rusové kupují domácí Ladu, Renault nebo vozy Kia. Čínská automobilka Great Wall, zažila v Rusku šok v roce 2015, kdy se jí prodeje meziročně smrskly o 79 procent na 3181 kusů.

Ani to však podle vedení automobilky není důvod výstavbu továrny zastavit. Naopak společnost očekává, že Rusové o automobily projeví větší zájem, pokud dojde k jejich produkci na domácí půdě. Dalšími odbytišti by se pro továrnu mohly stát země Východní Evropy a Střední Asie, většina Evropy však po čínských automobilech neprahne, jejich prodeje se pohybují ve sovkách kusů ročně. Důvodem je především pochybná kvalita zpracování aut, nedostatečná servisní síť a také design jednotlivých modelů. Ten si Číňané v minulosti „půjčovali“ od prestižních západních automobilek, což mnohé zákazníky odradilo.

Továrna v ruské Tule by však nebyla jediným podnikem firmy v Evropě, Great Wall své vozy vyrábí také v Bulharsku ve spolupráci s Litex Motors. Továrna, jež se nachází ve měste Bahovitsa ročně vyprodukuje více než pět tisíc aut ročně, jedná se především o pick-upy a SUV. Vozidla se však v Bulharsku montují z dílů vyrobených v Číně, továrna v ruské Tule už však bude plnohodnotným výrobním závodem. Další montážní podnik má společnost také v Íránu.

Automobilka Great Wall Motors vznikla v roce 1984 a v současnosti patří k nejpopulárnějším původním automobilkám v zemi, hlavně díky svým terénním a užitkovým vozům. Ročně vyrobí kolem sedmi set tisíc automobilu, z nichž putuje mimo zemi asi sedmina produkce. I přes relativní úspěch se nemůže zařadit mezi nejprodávanější automobilky v zemi. Nejvíce se v Číně prodá automobilů Volkswagen, v roce 2014 více než 2,7 milionu.