Minulý čtvrtek se začalo v Číně prodávat SUV, které více než připomíná Range Rover Evoque. Tahle věrná kopie britského bestselleru stojí jen třetinu jeho ceny. A už více než pět tisíc nedočkavých zákazníků na něj složilo v prodejnách zálohu.
Co je k tomu přimělo? Samozřejmě hlavně cena. Zatímco Landwind X7 startuje na 135 tisících jüanech (534 tisíc korun), tak nejlevnější Evoque, což je celosvětově nejžádanější model automobilky Jaguar Land Rover (JLR), lze pořídit za 398 tisíc jüanů (1,57 milionu korun). Když byl Evoque do Číny zpočátku jen importován, tak stál kvůli vysokým celním poplatkům 578 tisíc jüanů (2,05 milionu korun). Jeho cena je nyní podstatně nižší, protože se začal vyrábět v novém závodě v Čangšu, severovýchodně od Šanghaje.
Hlasitá rezignace
Na nedávném autosalonu v Šanghaji si šéf JLR Ralf Speth na praktiky Číňanů stěžoval. Nakonec však připustil, že proti nim nepodnikne žádnou akci. A to i přesto, že odbyt vozů značky poklesl v Číně v červnu o 27 procent a s představením Landwindu X7 bude asi ještě hůře.
Někteří analytici ale nyní přišli s překvapivým závěrem. Třeba podle Johna Zenga z LMC Automotive by mohlo naopak dojít k novému oživení prodejů „opravdového“ Evoque. „Lidé jsou si vědomi, že Landwind X7 je jen kopie. Mohli by proto znovu obrátit pozornost k originálu,“ řekl.
¨
Geely GE (vlevo) a Rolls-Royce Phantom
Příklady nejnovějších čínských plagiátů | |
---|---|
originál | kopie |
Range Rover Evoque | Landwind X7 |
Smart ForTwo | Zotye E30 |
Hummer G | Patton |
Range Rover Evoque | Hongqi LS5 |
Porsche Cayman | Eagle |
Jeep Cherokee | BAIC X424 |
Audi A6 | JAC A6 |
Lexus RX | BYD S7 |
Rolls-Royce Phantom | Geely GE |
MINI | Lifan 330 |
Toyota Yaris | Chery Riich M1 |
Volkswagen Touareg | Zotye T600 |
BMW X1 | Brilliance V5 |
Když byla „čínská zlodějna“ (tak vůz Landwind X7 běžně přezdívají motorističtí novináři) loni v listopadu poprvé představena, britská automobilka přišla s kategorickým vyjádřením. Prohlásila, že pokud bude tento vůz uveden na trh, podnikne všechny kroky, aby se do prodejen nedostal.
Zotye E30 (vlevo) a Smart ForTwo
Nyní ale Ralf Speth řekl: „Skutečně lituji, že se znovu vyrojily nové kopie. Ale nejsou žádné zákony, není nic, co by nás před nimi ochránilo. Tak to prostě musíme vzít tak, jak to je.“
Britští novináři se pokoušeli získat nějakou reakci od automobilky Jiangling Motor Holding (JMH), která kopii vyrábí, ale neuspěli. Určitou odpověď ale poskytl katalog vozu Landwind X7, který čínská automobilka nabízela na šanghajském autosalonu ve svém stánku. V něm stálo: „Importovaný vůz? Ne, čínský automobil.“
Čínská otrlost
Tristní situace rozčiluje nejen obchodníky, manažery, ale i tvůrce. Když Landwind X7 viděl poprvé ředitel designu značky Jaguar Ian Callum, tak s hořkou ironií tweetoval: „Neviděli jsme náhodou už tenhle model někdy dříve?“
Problém s modelem Landwind X7 se týká i dalších výrobců. Třeba BMW. Vozy SUV bavorské automobilky mají totiž označení X5 a X6. A BMW pro rok 2018 připravuje další v řadě, luxusní X7. Ovšem má smůlu, i ono je na „triky“ Číňanů krátké.
Range Rover Evoque (vlevo) a Landwind X7
„Čínské zákony nedovolují společnostem, aby chránily kombinace písmen a čísel, jako například X7, X1, 320i a tak dále. To funguje pouze u značky a obecně užívaných jmen, jako jsou BMW, Mini, Clubman, Phantom,“ sdělil mluvčí značky BMW na dotaz Automotive News Europe.
Chybí zákon
Čína se ročně podílí na celkové světové produkci automobilů zhruba z 23 procent. Pro mnohé vozy vyrobené v miliardové zemi se již dávno vžil výraz „copycat cars“. Spory na nejvyšší úrovni propukly již v roce 2008, když General Motors prohlásil, že jeho malý vůz Daewoo Matiz okopíroval čínský výrobce Chery. Pak načas utichly. Jenže dnes jsou Číňané v tomto oboru opět mistři. Jsou schopni napodobit malá (Smart ForTwo/Zotye E30) stejně jako velká terénní auta (Hummer/G Patton). Také SUV (Range Rover Evoque/Landwind X7), sportovní (Porsche Cayman/ Eagle) i luxusní vozy (Rollys-Royce Phantom /(Geely GE).
Nezastaví je zřejmě nic. Oliver Tidman ze společnosti BRIFFA, který se autorskými zákony zabývá, se k problému vyjádřil pro britský Auto Express: „Jsou zde mezinárodní dohody, jako je třeba Bernská úmluva o ochraně literárních a uměleckých děl. Neexistuje však nic takového o copyrightu. Jednotlivé autorské zákony se výrazně liší země od země.“