Evropa v krizi. Prodej aut byl v červnu nejslabší od roku 1996

Automobilka Opel v Rüsselsheimu

Automobilka Opel v Rüsselsheimu Zdroj: Profimedia.cz

Jen obrovský hlad Číňanů drží evropské automobilky nad vodou. V Evropě se totiž automobilový trh propadl na úroveň poloviny devadesátých let a pád dál pokračuje. Zájem roste jen v Británii.

Zájem o nové vozy klesl již i v motoristické velmoci Německu. Prodej aut v Evropě je nyní pod zvýšeným tlakem kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku. Po loňském poklesu prodeje na nejnižší hodnotu za 17 let se očekává, že se letos prodej dále propadne.

Například francouzskému výrobci PSA Peugeot Citroën, který masivně propouští a zavírá domácí závody, se snížil prodej o 13,3 procenta. To byl nejvyšší propad ze všech předních automobilek. Prodej Fiatu klesl o desetinu. Mírný růst si připsaly pouze automobilky Daimler, Kia, Honda, Mazda a Jaguar Land Rover.

Výroba propadla i v Česku

Prodej největší evropské automobilky Volkswagen se za pololetí snížil o 3,4 procenta. Nižší byl prodej značek VW, Audi a Seat, prodej české automobilky Škoda Auto naopak stoupl o 10,3 procenta. Z dalších velkých světových značek prodej americké General Motors klesl o 11 procent a Fordu o 9,6 procenta.

Výroba vozidel se za první pololetí meziročně propadla i v Česku, o 12,8 procenta na 589 tisíc vozidel, uvedlo Sdružení automobilového průmyslu Auto Sap. Pokles produkce ve srovnání s rokem 2012 zaznamenali všichni tuzemští výrobci osobních vozů - Škoda, nošovický Hyundai a kolínská TPCA. Méně se v ČR vyrobilo i autobusů, motocyklů a výrazně klesla i výroba nákladních vozidel.

Počet registrací nových osobních aut v zemích Evropské unie v červnu klesl o 5,6 procenta na 1,13 milionu vozů, což byl nejslabší údaj pro tento měsíc od roku 1996. Za šest měsíců letošního roku se prodej snížil o 6,6 procenta na 6,2 milionu vozů. Vyplývá to z údajů, které zveřejnilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Z velkých automobilových trhů je jediným světlým bodem Velká Británie, kde prodej aut za pololetí vzrostl o deset procent, v samotném červnu pak o 13,4 procenta. Na všech ostatních trzích prodej klesl. Největší byl propad ve Francii, kde se prodej snížil o 11,2 procenta. V Německu, které je největším automobilovým trhem Evropy, počet registrací klesl o 8,1 procenta.