Dobrá zpráva to je i pro Česko, kde se automobilky podílejí na průmyslové výrobě z 22 procent. Tuzemská Škoda Auto je navíc součástí koncernu Volkswagen, který si v posledním loňském čtvrtletí připsal největší nárůst hodnoty.
Německá skupina loni zvýšila počet prodaných vozů o čtyři procenta na 9,715 milionu a stala se v tomto druhým největším výrobcem na světě. Výnos pro její akcionáře díky tomu ve čtvrtém čtvrtletí vzrostl o 17 procent.
Silnou pozici si udrželi i další dva němečtí výrobci – Daimler a BMW. Na prémiový segment nedopadla evropská krize tak silně, navíc ve zbytku světa se oběma automobilkám vedlo skvěle. Daimler zvýšil výnos pro akcionáře o 10 procent, a BMW je potěšilo sedmiprocentním nárůstem.
výnosy automobilek |
Smutno je naopak v koncernu PSA Peugeot Citroën. Nejistá budoucnost spolupráce s General Motors a problémy s naplněním kapacity továren v Evropě vedly k tomu, že akcionáři za poslední kvartál přišli o 22 procent hodnoty akcií.
Nejen výrobci automobilů si užívali ve čtvrtém čtvrtletí zlepšení. Postupné oživování trhu se pozitivně projevilo i v oblastech prodeje vozů a výroby automobilových komponentů. V případě prodejců se jednalo o osmé úspěšné čtvrtletí v řadě, byť byl tentokrát nárůst výnosů pouze dvouprocentní. Nejlépe si vedly švédská Billa a britská Vertu Motors. Dodavatelé dílů rostli o 15 procent a dominoval mezi nimi norský Kongsberg Auto.