Investoři sázejí na kamiony bez řidičů. U osobních aut vývoj slábne

Daimler Trucks a testování autonomního řízení v běžném provozu

Daimler Trucks a testování autonomního řízení v běžném provozu Zdroj: Mercedes-Benz

Autonomní jízda trucků
2
Fotogalerie

Ze závodů ve financování předních vývojářů autonomních vozidel působících v Číně a zároveň v USA zatím vycházejí mezi nejlepšími ty projekty, které se zaměřují na nákladní automobily. Sektor osobních vozů naopak zřejmě ochlazuje.

Stanice CNBC upozornila na úspěch významných start-upů Plus.ai a TuSimple, jež se soustřeďují na autonomní kamiony. První získal v srpnu od investorů dvě stě milionů dolarů, s celkovou hodnotou přes miliardu dolarů se tak zařadil k nejhodnotnějším firmám ve svém odvětví. Druhý dostal v červnu na vývoj dalších 120 milionů dolarů.

Ze srovnání naopak podstatně hůře vychází čínská technologická společnost Pony.ai vyvíjející autonomní technologie pro osobní vozy – v rámci posledního kola financování obdržela o více než polovinu méně. Investoři ji podpořili částkou 50 milionů dolarů.

Podle experta na automobilový průmysl Petra Knapa se investorské preference kamionů na úkor osobních vozů týkají celého trhu. „Výrobci se začínají zaměřovat spíše na vývoj autonomních nákladních vozů než osob- ních, nejnověji se mezi ně zařadil například Daimler,“ připomíná Knap, partner poradenské společnosti EY.

Důvodem je podle českého odborníka například jednodušší zprovoznění funkce „autopilota“ na dálnicích než ve městech, což v očích investorů zvýhodňuje právě kamiony. „Krátkodobě to tedy vypadá, že řada společností zpomalí vývoj autonomních režimů pro osobní dopravu nekomerčního typu. Nákladní vozy mají jasnou ekonomickou výhodu pro logistické provozovatele potýkající se s nedostatkem řidičů a jejich chybami,“ doplnil Knap.

Jen ve Spojených státech vzrostly příjmy kamionových přepravců z předloňských sedmi set miliard dolarů na loňských téměř osm set miliard, informovala Asociace amerických přepravců. Autonomní kamiony by navíc mohly snížit náklady na palivo, podle Plus.ai nejméně o patnáct procent.

Sériovou výrobu kamionů chce Plus.ai spustit v příštích letech, zpočátku se plánuje zaměřit na čínský a americký trh. Provoz testuje i konkurenční TuSimple, letos v květnu zahájila přepravu zásilek pro Poštovní službu Spojených států.