Japonské konsorcium chce do dvou let zkonstruovat tanker na elektřinu

e5 Lab. Inc

e5 Lab. Inc Zdroj: e5 Lab. Inc

Tanker na LNG Asia Vision
tanker na LNG
Supertanker společnosti Höegh
Americký tanker Paul Buck při plavbě u pobřeží Aljašky
Ropný tanker
13
Fotogalerie

K elektromobilům by se brzy mohly přidat i elektřinou poháněné tankery. Nová společnost e5 Lab chce jeden takový „bezemisní“ tanker zkonstruovat už do roku 2021. Na jeho vývoji se budou podílet čtyři japonské společnosti Asahi Tanker, Exeno Yamamizu, Mitsui O.S.K. Lines a Mitsubishi, které v rámci e5 Lab spojily své síly, píše server Bloomberg.

Důvody jsou zřejmé – námořní průmysl čelí zpřísňujícím se ekologickým regulacím. Už v příštím roce bude muset většina plavidel spalovat palivo s nižším obsahem síry a do roku 2050 pak lodě budou muset snížit emise oxidu uhličitého dokonce o polovinu.

Přestože jsou plně elektrické tankery zatím jen na papíře, vyjádření průmyslových firem naznačují, že jejich využití v praxi se blíží. Například britská společnost Rolls-Royce minulý rok uvedla, že začne nabízet nový baterií poháněný lodní motor. Norská společnost Kongsberg Gruppen ASA zas ohlásila vývoj kontejnerové lodi, kterou požene jenom elektřina.

Výrobce Nedshipgroup jde ještě dál. Loni představil koncept výletní lodi Green Expedition, kterou pohání elektřina z větrných turbín a solárních panelů umístěných přímo na palubě. Šetrné energetické zdroje zde však mají opodstatnění. Díky nižší ekologické stopě je loď vhodná pro plavbu v chráněných přírodních rezervacích například v Antarktidě, pro kterou má mít potřebnou certifikaci.