Odbory ve Škodě Auto chtějí vyšší růst mezd než loni

Továrna na osobní automobily Škoda

Továrna na osobní automobily Škoda Zdroj: Jiri Kotatko, Mlada fronta E15

Odboráři s vedením automobilky Škoda Auto dnes začínají kolektivní vyjednávání o mzdách. Chtějí dosáhnout vyššího růstu mezd než loni, kdy byly mzdové tarify zvýšeny o dvě procenta. Na rok 2015 už je uzavřena například dohoda o roční pracovní době a sociálních nákladech. Kolektivní smlouvy Škoda Auto obvykle uzavírá na rok.

Průměrná hrubá mzda v dělnických pozicích ve Škodě Auto je přibližně 34.000 korun a nynější dohoda platí do konce března. V průměru celého Středočeského kraje berou lidé podle údajů Českého statistického úřadu měsíčně zhruba 25.000 Kč.

„Budeme požadovat vyšší růst mezd než loni,“ uvedl předseda Podnikové rady Jaroslav Povšík. Od 1. dubna 2014 byly zvýšeny mzdové tarify ve Škodě o dvě procenta a každý tarifní zaměstnanec získal také bonus 16.000 korun a jednorázovou platbu 2000 korun. Automobilka bližší informace ke kolektivnímu vyjednávání poskytne až po uzavření nové dohody.

Protesty proti vyčleňování

Asi 800 odborářů Škody Auto na úterním mítinku protestovalo proti plánu firmy vyčlenit některé profese do externích firem. V bouřlivé atmosféře dali najevo, že proti záměru vedení jsou připraveni i stávkovat, uvedl dnes také týdeník Škodovácký odborář. Podle mluvčího automobilky Tomáše Kubíka Škoda Auto žádné propouštění neplánuje.

Škoda Auto patří k největším zaměstnavatelům ve středních Čechách. Jen v Mladé Boleslavi zaměstnává asi 20 tisíc lidí, další firmy jsou na ni navázány jako dodavatelé.

Škoda láme rekordy
Největší tuzemská automobilka Škoda Auto loni zvýšila prodej o téměř 13 procent na 1,037 milionu aut, což je o 116 tisíc vozů víc než předloni. Firma překonala milionovou prodejní hranici poprvé ve 119leté historii.
Celosvětový tržní podíl Škody stoupl o 0,1 bodu na 1,4 procenta. Nejsilnějším trhem značky byla Čína, kde podniku vzrostl odbyt meziročně o 24 procent na 281 400 aut.