Enyaq míří do prodeje: První výlučně elektrická škodovka vyjíždí dobývat Evropu

Škoda Enyaq iV 80 (150 kW)

Škoda Enyaq iV 80 (150 kW) Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq iV
Škoda Enyaq iV
21
Fotogalerie

Tuzemští prodejci začínají od čtvrtka 13. května oficiálně nabízet elektrické SUV Škoda Enyaq iV. Vůz je vůbec prvním čistě elektrickým modelem Škody Auto, který mladoboleslavská automobilka nevyrábí také ve verzi se spalovacím motorem. Podle expertů má značný potenciál především u západoevropských zákazníků.

Škoda Auto plánuje letos v Česku prodat až dva tisíce elektromobilů Enyaq. Včetně hybridních modelů Octavia a Superb by chtělo tuzemské zastoupení prodat okolo čtyř tisíc aut na bateriový pohon.

Enyaq iV je první sériový vůz Škody využívající modulární platformy pro elektromobily MEB koncernu Volkswagen a současně v Evropě jediný vůz na bázi platformy MEB, který se nevyrábí v Německu. K současné pětidveřové verzi by mělo na podzim přibýt provedení kupé.

Podívejte se, jak se v Mladé Boleslavi vyrábějí model Enyaq: 

Video placeholde
Výroba Škody Enyaq iV • Škoda Auto

Enyaq má Škodě pomoci prorazit na trhu s elektromobily v době, kdy jsou automobilky vystaveny silnému tlaku Evropské komise na snižování emisí oxidu uhličitého. Od roku 2020, kdy v EU začaly platit nové přísné normy, výrobci dodali na trh desítky modelů s elektrickým pohonem.

Škoda Auto již vyrábí v Bratislavě elektrickou verzi malého vozu Citigo. Stále více svých modelů nabízí také v hybridní verzí, především modely Octavia a Superb. Enyaq je vůbec prvním, který nebude k dostání také se spalovacím motorem.

Nový model má podle expertů na autoprůmysl velmi dobrou šanci uspět mezi zákazníky v západní Evropě vzhledem k tomu, že spadá do kategorie sportovně užitkových vozů. Právě o SUV je v posledních letech enormní poptávka. Na trhu s elektromobily je však takových modelů minimum, což nahrává Škodě, která s Enyaqem získává před řadou konkurentů náskok.

Vůz v základní variantě stojí 1,2 milionu korun. V nabídce je s pohonem zadních nebo všech kol, kupující si může vybrat také ze dvou typů baterie, buď s kapacitou 62, nebo 82 kilowatthodin. Dojezd vozu na jedno nabití činí až 520 kilometrů a doba potřebná na úplné nabití činí v závislosti na kapacitě baterie šest až osm hodin. Nejvyšší rychlost sportovně laděného vrcholného modelu Enyaq RS iV dosahuje 180 kilometrů za hodinu, u ostatních verzí je o dvacet kilometrů za hodinu nižší.

Enyaq iV je vybavený centrální dotykovou obrazovkou s úhlopříčkou třináct palců, tedy 33 centimetrů, kterou lze ovládat gesty nebo pomocí digitální asistentky Laury. Je to nejrozměrnější displej, který teď Škodovka montuje do svých vozů.

Důležité informace zobrazuje řidiči nový 5,3palcový virtuální kokpit, který nabízí čtyři režimy zobrazení a snadné ovládání na multifunkčním volantu. Stálé připojení k internetu umožňuje využívat mnoho on-line funkcí včetně aktuálních dopravních informací nebo navigace.

Takhle probíhaly crash testy u nového elektromobilu Škoda Enyaq:  

Video placeholde
Škoda Enyaq iV - crash test • EuroNCAP