Provozní zisk Volkswagenu loni vzrostl na nový rekord

Logo Volkswagen

Logo Volkswagen Zdroj: CC BY 2.0: Miles Continental

Největší evropské automobilce Volkswagen vzrostl loni provozní zisk o 1,5 procenta na rekordních 11,7 miliardy eur (přes 320 miliard Kč). Hospodaření firmy podpořil rekordní prodej dražších luxusních aut. Oznámila to automobilka, jejíž součástí je i česká Škoda Auto.

Volkswagen tak mírně překonal svoji prognózu, která předpokládala, že provozní zisk za loňský rok zůstane na stejné úrovni jako v roce 2012. Tržby skupiny se zvýšily o 2,2 procenta na 197 miliardy eur.

Dodávky aut zákazníkům se loni zvýšily o pět procent na 9,73 milionu vozů a rovněž byly rekordní. Pomohl zvláště vysoký růst v Číně. Zisk po zdanění se však prudce snížil o 58 procent na 9,15 miliardy eur. Pokles se očekával kvůli mimořádným účetním položkám spojeným s dokončením převzetí automobilky Porsche v roce 2012.

Detailní výsledky hospodaření firma zatím nezveřejnila. Bližší informace automobilka poskytne na výroční tiskové konferenci pro média a investory, která se koná 13. března.

Evropská jednička
Volkswagen je největší automobilkou v Evropě. Do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem aut na světě. Součástí koncernu Volkswagen jsou vedle vlajkové VW a Škody i značky Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini či Seat. Předloni firma převzala výrobce sportovních vozů Porsche.

V letošním roce Volkswagen navzdory obtížnému tržnímu prostředí a silné konkurenci očekává další mírné zvýšení dodávek aut zákazníkům. Tržby mají vzrůst o zhruba tři procenta a podíl provozního zisku na tržbách se má pohybovat v rozmezí 5,5 až 6,5 procenta.

Volkswagen rovněž oznámil, že předloží akcionářům dobrovolnou nabídku na odkup akcií ve švédské nákladní divizi Scania v hodnotě 6,7 miliardy eur. Tendr na odkup akcií má trvat od 17. března do 25. dubna. Volkswagen tak chce oživit své stagnující osmileté úsilí vytvořit největšího evropského výrobce nákladních aut.

Volkswagen v posledním desetiletí utratil miliardy eur za zvýšení podílu ve Scanii a dalším výrobci nákladních aut MAN. Cílem tohoto snažení je snížení nákladů a sesazení firmy Daimler z pozice největšího světového výrobce nákladních aut. V současnosti Volkswagen vlastní 62,6 procenta akcií Scanie a na hlasovacích právech má podíl 89,2 procenta.