Ruský AvtoVAZ má náhradu za Anderssona, povede jej současný šéf Dacie

Nicolas Maure

Nicolas Maure Zdroj: daciagroup

Novým generálním ředitelem největšího ruského výrobce automobilů AvtoVAZ se stane Nicolas Maure (55), který v současnosti řídí rumunskou automobilku Dacia z francouzské skupiny Renault. Ztrátový AvtoVAZ již minulý týden informoval, že jeho nynější šéf Bo Inge Andersson hodlá odstoupit z funkce.

Podle ruského listu Vedomosti navrhla Maureho jako náhradu za Anderssona francouzsko-japonská aliance Renault-Nissan, která vlastní AvtoVAZ společně s ruskou státní firmou Rostec. Andersson dříve působil v automobilkách General Motors a Saab Automobile a koncem roku 2013 se stal prvním zahraničním ředitelem společnosti AvtoVAZ.

Maure se podle společného prohlášení aliance Renault-Nissan a firmy Rostec ujme vedení ruské automobilky 4. dubna. „AvtoVAZ modernizuje svou nabídku i výrobní procesy a výrazně zlepšil kvalitu svých produktů,“ uvedl šéf aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn.

„Plánujeme, že tato strategie bude pod Nicolasem Maurem pokračovat i navzdory krátkodobým problémům. Zůstáváme optimističtí ohledně dlouhodobých vyhlídek ruského trhu i firmy AvtoVAZ jakožto vedoucí domácí automobilky,“ dodal.

Ztrojnásobení ztráty

Čistá ztráta automobilky AvtoVAZ se v loňském roce kvůli propadu prodeje ztrojnásobila na rekordních 74 miliard rublů (25,5 miliardy korun). Výrobce legendárních automobilů Lada v únoru oznámil, že požádá akcionáře o finanční pomoc. Představil také řadu úsporných opatření, včetně zavedení čtyřdenního pracovního týdne pro všechny své zaměstnance, včetně vedení podniku.

Ruský automobilový trh se stal obětí slábnoucí ruské ekonomiky, na kterou doléhají nízké ceny ropy a západní sankce uvalené na Rusko kvůli jeho postupu v ukrajinské krizi.

Celkový prodej nových osobních automobilů v Rusku se v loňském roce podle údajů podnikatelského sdružení AEB propadl o 36 procent na zhruba 1,6 milionu vozů. Samotná značka Lada utrpěla pokles o 31 procent na 269 tisíc vozů.

Reportáž E15: Ve „městě Lada“ začala transformace a jsou u toho i čeští manažeři