Výrobce retrokol Favorit zkrachoval. Značka padla už potřetí, zůstaly jen dluhy

Nová kola značky Favorit.

Nová kola značky Favorit. Zdroj: Favorit

Většinový majitel výrobce kol Favorit Richard Galovič.
Nová kola Favorit
Nová kola Favorit
Nová kola Favorit
Nová kola Favorit
11
Fotogalerie

V Rokycanech už potřetí skončila výroba legendárního českého kola Favorit. Po dvou předchozích bankrotech zkrachovala také firma Favorit Manufacture, která novou verzi bicyklů vyráběla od roku 2016. Majitel ochranné známky Richard Galovič zadlužený podnik těsně před tím stihl prodat. Na situaci kolem populární značky upozornil server Seznam Zprávy.

Slovenský podnikatel Galovič podle serveru koupil značku Favorit v roce 2011 za pět milionů korun. Produkci kol rozjel po téměř čtyřech letech příprav díky státní dotaci. „Letos v lednu ale jeho firma Favorit Manufacture přestala vyplácet mzdy,“ uvedl server. Galovič krátce nato prodal výrobu favoritů podnikateli Pavlu Sedlákovi, který téměř 20 zaměstnancům hned rozdal výpovědi.

Favorit Manufacture, už pod novým názvem RC Orange, je v insolvenci. Návrh soudu podali právě zaměstnanci, kteří letos tři měsíce pro Galoviče pracovali zadarmo. Firma jim dluží desítky tisíc korun.

Nový vlastník Favoritu je podle serveru statutárním zástupcem nebo jednatelem ve 105 firmách. Část z nich je v insolvenci, dalších 45 jeho společností už bylo z obchodního rejstříku dříve vymazáno.

Kola se v Rokycanech vyráběla od 20. let minulého století, od roku 1951 jich bylo 2,5 milionu. Za minulého režimu šlo o nedostatkový výrobek. Výroba po privatizaci postupně dvakrát zkrachovala. Firma podcenila nástup horských kol a nedokázala čelit levným dovozům. Favorit je ale stále jednou z nejznámějších českých značek.

Galovič přišel s koly s retro designem, lehkým karbonovým rámem a moderními technickými prvky. Zákazníkům se měla „šít na míru“. Vývoj a příprava trvaly skoro čtyři roky a zbyl po nich soudní spor. Galovičovu firmu Favorit Technology žaluje designér Petr Novague o 1,5 milionu korun, protože údajně nedostal zaplaceno za práci. Galovič tvrdí, že Novague, který dostal desítky mezinárodních cen, na favoritu žádnou práci neodvedl, podílel se jen na prvním prototypu; design podle něj vytvořili kolegové a subdodavatelé z Plzně, Rokycan, Brna a Bratislavy.

Designér Novague pro deník E15 uvedl, že navrhoval tři modely kol - Big Boss, Aviator, Diamante. Svůj zásadní přínos vidí v tom, že se mu podařilo dostat do kontrastu organicky tvarované díly (představec, sedlovku, a výstupy bowdenů) s minimalisticky pojatým trubkovým rámem a vidlicí.

Podle Galoviče prodala jeho firma v letech 2015 a 2016 stovky kol a utržila za ně za oba roky asi 31 milionů korun. Galovič rozjel výrobu favoritů v roce 2015 v Jeseníku. Pomohla mu státní dotace na zaměstnanost, která kryla mzdy na první rok. Galovič pak převedl výrobu do původní továrny v Rokycanech, podle serveru ale běžela naplno jen asi rok. Domluvený investor peníze do expanze nedal. Podle bývalých zaměstnanců firma vyrobila jen necelou stovku kol za rok. Na vině mohla být podle Seznamu i vysoká cena.