Škoda Auto chce v Číně prorazit s Yetim a Rapidem

Škoda Yeti 2,0 TDI

Škoda Yeti 2,0 TDI Zdroj: Skoda Auto

Automobilka Škoda Auto v první polovině příštího roku spustí výrobu modelů Rapid a Yeti v Číně. Chce tím ještě více využít potenciál, který slibuje rychle rostoucí čínský automobilový trh. Ten má podle odhadu poradenské společnosti Roland Berger růst příští rok o osm procent. Oba modely se budou vyrábět v závodech čínského partnera Shanghai Volkswagen. Celkem tak Škoda bude v Číně nabízet pět modelů.

„Rapid a Yetti jsou modely patřící do segmentu se silným růstem a jsou atraktivní pro čínský trh,“ hodnotí rozhodnutí Škody Roland Zsilinzsky z Roland Berger. Jedním z růstových segmentů je právě skupina sportovně užitkových vozů, do níž patří i model Yeti. Číňané na této skupině vozů oceňují zejména větší prostor a větší bezpečnost. Velký ohlas má i u žen, které se podle automobilových analytiků v SUV cítí bezpečněji, a to i díky vyšší poloze řidiče.

Škoda nechce odhadovat, jak dobře se oba nové modely budou na čínském trhu prodávat. Nicméně platí, že Škoda tam patří k uznávaným značkám. Číňané v ní vidí záruku západní kvality, přičemž cenově vychází levněji než srovnatelná konkurence. Nejprodávanějším modelem Škody je letos Octavia, které se za prvních deset měsíců prodalo 125 tisíc kusů. Celkem od vstupu na trh před pěti lety čínský závod vyrobil přes půl milionu vozů Octavia.

Za pět let podíl Číny na prodeji Škody přesáhl čtvrtinu. Do roku 2018 chce automobilka zvýšit celosvětové prodeje na nejméně 1,5 milionu vozů ročně. K tomu mají rozhodujícím způsobem přispět právě Čína spolu s Ruskem a Indií.

Vzestup čínského trhu s autyVzestup čínského trhu s auty | E15

Největší prostor pro další expanzi představují pro automobilky vnitřní, západní oblasti Číny. Ve velkých městech jako Peking či Šanghaj je poměr vlastníků aut na populaci ve srovnání s celou Čínou nadprůměrný. Pohybuje se mezi patnácti a dvaceti procenty, zatímco ve zbytku země je to pět procent. Navíc ve velkých městech vláda omezuje vlastnictví nových aut kvůli silně znečištěnému ovzduší.

Celosvětově vzrostly prodeje Škody za prvních deset měsíců roku o 7,2 procenta na 795 tisíc automobilů. Za prvních devět měsíců roku 2012 vzrostly tržby o 3,1 procenta na 7,9 miliardy eur při provozním zisku 567 milionů eur.