Škodovácké motory uspěly v USA, budou pohánět tamní trolejbusy
„Na základě licence vyrábí v USA námi vyvinuté a provozem odzkoušené motory firma IEC Holden. Ta poté dodává motory výrobci pohonů Vossloh Kiepe, který spolupracuje s finálním dodavatelem trolejbusů, americkou společnosti New Flyer,“ popsal Jaromír Šilhánek, generální ředitel Škody Electric.
Právě Vossloh Kiepe je pro Škodu Electric tradičním západoevropským partnerem se silným postavením nejen na trzích Evropy, ale i severní Ameriky. „Dodávali jsme této společnosti například motory, které slouží ve vozidlech hromadné dopravy ve městech Vancouver, Ženeva či Atény,“ připomněl Jaromír Šilhánek.
Buy America
Plzeňská firma se touto zakázkou dokázala vyrovnat s podmínkami zákona zvaného Buy America. Ten zvýhodňuje tamní výrobce. Stanovuje totiž, že pokud jsou na nákup vozidel využity finance z amerického federálního rozpočtu, musí být výrobek z šedesáti procent své hodnoty vyroben z místních komponentů a také musí být v Americe kompletován.
„Výroba motorů pro americké trolejbusy běží podle naší technické dokumentace a odborníci Škody Electric také přímo na místě výroby v USA poskytovali technologickou podporu při zavádění produkce,“ řekl ředitel realizace Škody Electric Václav Růžička.
V Americe jezdí stovky trolejbusů z Plzně |
---|
Škoda Electric v loňském roce uzavřela v USA kontrakt na kompletní modernizaci 32 kloubových trolejbusů v Bostonu. Společnost tím navázala na svojí významnou dodávku trolejbusů z let 2004 až 2005, kdy společně s firmou Neoplan USA vyrobila tato vozidla pro Boston. Škodovka v minulosti dodala do USA několik set dalších trolejbusů. Konkrétně se jednalo o dodávku 57 trolejbusů do Daytonu v letech 1995 až 1999 a 273 trolejbusů do San Francisca v letech 2001 až 2004. V letech 2001 až 2002 navíc Škoda Transportation dodala do USA deset tramvají do Portlandu a Tacomy. |
Projekt na dodávku 201 trolejbusů pro Seattle a San Francisco však nemusí znít „pouze“ na tento počet. „Projekt iniciovalo město Seattle a podle amerických pravidel se k němu mohou připojit i ostatní města v USA, která provozují veřejnou trolejbusovou dopravu, jako Dayton, Boston, či Philadelphia. S možnými opcemi proto projekt může dosáhnout a ž obejmu 530 trolejbusů,“ uvedl Václav Růžička.
První trolejbusy z uzavřeného kontraktu začaly již jezdit ve zkušebním provozu v obou amerických městech, která k projektu nových trolejbusů v USA zatím přistoupila. V Seattlu se na nových trojlebusech již zaškolují řidiči, v San Francisku začal jezdit první prototypový vůz.
„Prototypy našich motorů byly vyrobeny a otestovány již na podzim loňského roku, následný audit prokázal i splnění podmínky Buy America,“ připomíná Václav Růžička.
Americký trh je pro plzeňskou Škodovku perspektivní. „I s ohledem na právě probíhající projekt vidíme tohle teritorium jako velmi zajímavé a to vedle trolejbusů i v oboru výroby tramvají a příměstských jednotek. Už jednáme o dalších konkrétních projektech,“ dodal Václav Růžička.