Spor o Odkolek nabírá na obrátkách. Penamu hrozí zneplatnění ochranných známek

Pečivo se značkou Odkolek

Pečivo se značkou Odkolek Zdroj: profimedia.cz

Pečivo se značkou Odkolek
Pečivo se značkou Odkolek
3
Fotogalerie

Úřad průmyslového vlastnictví posuzuje návrhy na zneplatnění ochranných známek se jménem Odkolek, které používá na řadě svých výrobků pekárenská divize Agrofertu. Deník E15 to zjistil z veřejně dostupných údajů na stránkách úřadu. „Zabýváme se těmito návrhy v prvoinstančním řízení,“ potvrdila Iveta Matajová z oddělení sporných řízení. Agrofert možné protiprávní jednání odmítá.

Napadena je desítka známek přihlášených společností United Bakeries, kterou od letošního roku vlastní česká jednička na trhu s pečivem Penam. Uživatel známek má dva měsíce na to, aby úřadu zaslal stanovisko. Lhůta, která vyprší koncem ledna, může být podle Matajové prodloužena.

Pokračuje tak spor, který v září odstartovala Lucie Frederika Groene Odkolek podáním žaloby na United Bakeries u Městského soudu v Praze. Návrhy na neplatnost známek podala také k Úřadu EU pro duševní vlastnictví, který nyní řízení o námitkách firmy ovládané Penamem přerušil.

„Myslím, že si obě strany musí vyjasnit situaci. Mnoho lidí se bohužel mylně domnívá, že Odkolkové svoje pekárny ve Vysočanech na začátku devadesátých let restituovali a následně prodali, což není pravda,“ řekla.

Podle jejích informací směla po smrti zakladatele původního podniku Františka Serafina Odkolka a poté Jindřicha Odkolka užívat obchodní jméno Odkolek v názvu pouze společnost Fr. Odkolek parní mlýn a továrna na chléb, která byla založena 5. dubna 1912. 

V podniku měla rodina za jasně specifikovaných podmínek své zástupce a vlastnila část zakladatelských akcií. „Počkáme, jakým způsobem všechny ty novodobé subjekty, které se po roce 1993 prezentovaly jako Odkolek, doloží právní a rodovou kontinuitu,“ dodala Groene Odkolek.

Na porušování svých práv ze strany United Bakeries, která se kromě známek Odkolek prezentuje více než stopadesátiletou tradicí pekařského rodu Odkolků, včetně údajného podpisu Františka Serafina Odkolka na portfoliu svých výrobků, nepoukazuje jen ona.

Srovnání podpisů Františka Odkolka na historických dokumentech a na moderních výrobcích značky Odkolek

Lucie F. G. Odkolek

Už v roce 2001 si na užívání jména, fotografií a historie svých předků pro komerční účely stěžoval další přímý potomek Odkolků, Slobodan Soldán. Jeho výhrady zaslané prostřednictvím advokátní kanceláře ignorovalo vedení tehdejší společnosti Ramill i nástupnická United Bakeries. 

„Když jsem se o této firmě dozvěděl, byl jsem přesvědčený, že ji obnovili moji příbuzní. Zjistil jsem ale, že opak je pravdou,“ uvedl Soldán. „Tito noví pekařští vizionáři, jak sami sebe nazývají, používají pro obchodní cíle jméno a známky Odkolek, aniž by měli cokoliv s původním podnikem Odkolek společného,“ podotkl s tím, že svoji příbuznou bude ve sporu s United Bakeries podporovat. 

Kdo je Lucie F. G. Odkolek

- narodila se v roce 1969 Hořovicích

- uvádí, že studovala v Berlíně na Humboldtově univerzitě politologii, bohemistiku, středověkou literaturu a jazykovědu. Absolvovala také filmovou školu v americkém Michiganu 

- v roce 2018 kandidovala jako nestraník za hnutí ANO v senátních volbách v obvodu Rokycany, skončila jako třetí a do druhého kola nepostoupila

Ochranné známky mají zpravidla velkou hodnotu, protože hrají důležitou roli ve vztahu ke spotřebiteli. Chrání také investice do reklamy a propagace výrobků nebo služeb dané firmy.

Odborník na oceňování nehmotného majetku Pavel Svačina míní, že kauza je pro byznys pekárenské divize Agrofertu komplikací. „Obecně platí, že čím větší je vliv značky na rozhodování o koupi výrobku, tím větší újma pro vlastníka, pokud toto označení nemůže používat,“ připomněl.

Velkou ztrátu by podle Svačiny znamenal podobný zákaz nejen pro Apple nebo Samsung, ale například i pro Kofolu. „U pekárenských výrobků platí, že čím specifičtější název, tím zapamatovatelnější pro spotřebitele,“ doplnil.

Agrofert podle svého mluvčího Karla Hanzelky trvá na tom, že United Bakeries je výlučným vlastníkem známek Odkolek. „Užívá je oprávněně a v souladu s právními předpisy,“ uvedl.

Jak Agrofert získal United Bakeries

Se spojením pekárenské jedničky na českém trhu, firmy Penam z Agrofertu, s druhým největším hráčem United Bakeries souhlasil na jaře Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Penamu však uložil, aby část svých kapacit prodal. Pokud by to neudělal, vznikl by podle úřadu monopol. 

Penam si od fúze slibuje úsporu nákladů. „Výhodou je také na trhu etablovaná a velmi silná tradiční značka Odkolek, kterou čeká v budoucnu další rozvoj. Tato značka by se měla dočkat rozšíření portfolia výrobků a výraznější marketingové komunikace. Zatímco Penam se profiluje jako mladá a moderní značka, Odkolek může více sázet právě na svou tradici,“ uvedl ředitel Penamu a člen představenstva Agrofertu Jaroslav Kurčík. 

Agrofert usiloval o spojení United Bakeries s Penamem už v roce 2010. Přestože transakci schválil ÚOHS, odmítl ji slovenský antimonopolní úřad.

Podle dřívějšího vyjádření agrárního analytika Petra Havla ovládá Penam zhruba 30 procent tuzemského trhu, United Bakeries kolem 15 procent.