Svaz Kovo přišel o největšího přispěvovatele, opustily ho škodovácké odbory

Škoda Octavia

Škoda Octavia Zdroj: ctk

Odbory z mladoboleslavské automobilky Škoda Auto se rozhodly radikálně ukončit dlouhodobé spory se svazem Kovo, který nyní opouštějí. Ve svazu zatím zůstávají odborové organizace Kvasiny a Vrchlabí, informoval týdeník Škodovácký odborář.

Rozhodnutí ve středu posvětila rada předsedů mladoboleslavských odborů, pro bylo všech 39 přítomných členů. „Je to finální důsledek nulové snahy Svazu Kovo splnit alespoň některé požadavky naší organizace na modernizaci a rozvoj odborů,“ uvádí se v časopisu.

Mladoboleslavští odboráři svůj krok avizovali už dříve, Svazu Kovo dali ultimátum na splnění alespoň některých požadavků do 10. září. Po vystoupení ze svazu chtějí škodovácké odbory svým členům snížit příspěvky, aby dokázaly, že ze svazu neodstupují kvůli svému majetkovému prospěchu.

Obě strany chtějí spolupracovat

Předseda Kovo Josef Středula nechtěl vystoupení mladoboleslavské organizace komentovat, protože svaz o něm dosud nebyl oficiálně informován. O pokračování spolupráce se škodováckými odbory se přesto neobává. „Jsem přesvědčen, že budeme dále spolupracovat, určitě to potvrdí i budoucnost,“ uvedl pro E15.cz.

Spolupracovat chtějí i mladoboleslavští. „Bude to ještě náročné. Rozhodně chceme i nadále spolupracovat, chceme zůstat otevřenou odborovou organizací, která je solidární s ostatními v České republice. Chceme nadále spolupracovat se svazem. Zároveň se ale také musíme měnit a být moderní, což v členství ve Svazu Kovo již nejde,“ uvedl předseda odborů ve Škodě Auto Jaroslav Povšík.

Odbory Kovo při Škoda Auto v Mladé Boleslavi mají včetně seniorů přes 19 tisíc členů a jsou nejsilnější základní organizací odborového svazu Kovo, která navíc nejvíce přispívá do společného rozpočtu svazu. Ročně do společné kasy odvedou deset milionů korun a tvrdí, že od centrály za to nedostávají žádné služby. Finančních potíží se Středula přesto neobává. „Jsme tak silná organizace, že nás to neohrozí,“ řekl šéf největší odborové organizace v zemi, která má 127 tisíc členů.

Vyjednávání nikam nevedla

Odbory ze Škody se snažily změnit stanovy svazu nebo alespoň o prosazení výjimky pro základní organizaci, například o „zastropování“ výše členského příspěvku tak, aby členové boleslavských odborů nemuseli platit jedno procento z čisté mzdy bez ohledu na celkovou částku. Po Kovu žádali stanovení maximální možné sumy.

Maldoboleslavští odboráři tvrdí, že se s Kovo pokoušeli více než dva roky vyjednávat. Svaz ale prý reagoval zastrašováním členů odborů, kteří chtěli s odbory Škody Auto spolupracovat. To Středula popřel. „Nic takového se nedělo, nikdo nikomu nevyhrožoval,“ řekl.