Aktualizováno: Volkswagen investuje do rivala Tesly. Rivianu pošle pět miliard dolarů
Německá automobilka Volkswagen investuje až pět miliard dolarů do amerického výrobce elektromobilů Rivian. Hodlá s tímto konkurentem Tesly vytvořit společný podnik, který bude sdílet architekturu a software pro elektromobily, oznámily obě firmy.
Akcie Rivianu po oznámení vzrostly po skončení obchodování zhruba o 50 procent. To by mohlo zvýšit tržní hodnotu společnosti o téměř šest miliard dolarů, pokud si zisky udrží i dnes. Akcie Volkswagenu dopoledne odepisovaly asi 1,4 procenta, což byl nejhlubší pokles v německém indexu největších a nejziskovějších firem DAX.
Volkswagen podle dohody nejprve investuje do Rivianu jednu miliardu dolarů. Ve druhém kroku vloží do podniku další čtyři miliardy dolarů do roku 2026. VW díky partnerství získá okamžitý přístup k softwaru společnosti Rivian, který bude moci německá automobilka používat ve svých vozech.
Rivian byl založen v roce 2009, zatím se mu ale nepodařilo dostat z červených čísel. V prvních třech měsících roku 2024 vykázala společnost čistou ztrátu více než 1,4 miliardy dolarů. V současnosti se potýká s klesajícím zájmem o elektromobily v USA.
Firmy si spolupráci poměrně úzce vymezily, půjde o software, řídicí počítače a síťovou architekturu. Klíčové je, že Volkswagen přejde ve druhé polovině desetiletí u nových vozů na technologie a software společnosti Rivian.
To by podle agentury DPA mohlo automobilovému gigantu ušetřit mnoho peněz ve srovnání s tím, kdyby technologii vyvíjel ve vlastní režii. Generální ředitel společnosti Rivian RJ Scaringe na úterní telefonické konferenci zdůraznil, že další oblasti, jako jsou baterie nebo technologie pohonu, nejsou součástí partnerství.
Analytici, které oslovila agentura Reuters, se domnívají, že investory bude znepokojovat výše investice. Podle analýzy společnosti Bernstein se kapitálové výdaje a výdaje na výzkum a vývoj Volkswagenu od roku 2018 pohybují na trvale vysoké úrovni kolem 13 procent.
Analytici si rovněž kladou otázky ohledně vlastní softwarové dceřiné společnosti Volkswagenu, firmy Cariad, která se už několik let potýká se zpožděními vývoje a ztrátami. „Spojení s Rivianem je dalším hřebíčkem do rakve ambic Volkswagenu vyvíjet vlastní interní samostatné softwarové balíčky s problematickou a silně ztrátovou dceřinou společností Cariad,“ píše Bernstein.
„Ačkoli by transakce mohla dávat strategický smysl... domníváme se, že investoři by dali přednost tomu, aby Volkswagen aktiva prodával, nikoli kupoval,“ uvádí se pak podle agentury Reuters ve zprávě analytické společnosti Stifel Research.
Analytik Roger Atkins ze společnosti Electric Vehicles Outlook se ptá, nakolik jsou spolu Volkswagen a Rivian kompatibilní. „Je zde problém kultury - snažit se zkombinovat vertikálně integrovaný a flexibilní přístup společnosti Rivian k softwaru s tradičnějším přístupem společnosti Volkswagen, který spočívá ve spolupráci s mnoha dodavateli a středním managementem, je jako strkat hranatý kolík do kulaté díry,“ citovala ho agentura Reuters.
Automobiloví giganti typu VW čelí rostoucí konkurenci čínských výrobců elektromobilů, kteří expandují do celého světa. Evropská unie začátkem tohoto měsíce varovala, že zvýší cla na dovoz čínských elektromobilů až o 38 procent. Plán přišel měsíc poté, co Spojené státy oznámily, že zvýší cla na čínské elektromobily z 25 procent na 100 procent. Kanada tento týden uvedla, že zvažuje podobný krok.