Volkswagenu na Slovensku po rekordní výrobě klesly objednávky

Volkswagen

Volkswagen Zdroj: E15 Anna Vackova

Edita Muchová
Vysoká čísla výroby automobilů z letošního prvního pololetí začínají střídat špatné zprávy. Příkladem nejvýraznějšího výkyvu je lídr na slovenském trhu, bratislavský Volkswagen Slovakia. Před pár dny oznámil, že za prvních šest měsíců dosáhl rekordní produkce 209 400 vozidel. Výroba se tak téměř vyrovnala objemu za celý předchozí rok. Jenže teď firma hlásí zkracování výrobního týdne.

Předseda představenstva firmy Albrecht Reimold začátkem září vzkázal, že jde o historicky nejlepší čísla za 21 let automobilky na Slovensku. „Pod rekordní čísla se podepsalo zvýšení produkčních kapacit v rámci výroby New Small Family a také produkce SUV vozidel v nepřetržitém provozu sedm dní v týdnu,“ uvedl. Malá vozidla přitom zaznamenala 44procetní podíl. Právě ta se stávají tahounem automobilek v období krize, protože oslovují větší skupinu potenciálních zákazníků.

Reimold tehdy podotkl, že ve druhé půlce roku očekává růst produkce, avšak i přetrvávání volatility světových trhů, což se už projevilo. Slovenské Hospodárske noviny totiž přinesly informaci o ukončení nepřetržitého provozu ve firmě, zaměřené hlavně na Německo a Čínu. Volkswagen ji nakonec potvrdil a jeho mluvčí Vladimír Machalík sdělil, že závod od října přechází na šestidenní výrobní týden.

Další dvě automobilky, Kia Motors Slovakia a PSA Peugeot Citroën, zatím oslabení produkce neočekávají. „I díky srpnovému spuštění výroby nového modelu Kia cee’d Sportswagon budeme mít dostatek objednávek do konce roku,“ uvedl mluvčí žilinské Kii Dušan Dvořák s tím, že celkově by mělo pásy závodu opustit 285 tisíc vozidel. Většina z nich putuje do Ruska a na velké evropské trhy.

Trnavský Peugeot má z celého koláče nejmenší podíl, letos plánuje vyrobit 240 tisíc aut. Automobilce se nedaří výrazněji prosadit na evropských odbytištích, kde klesá poptávka po velkých i malých vozech a problémy má i její francouzská matka.