Výrobci letadel v obavách. Čelí poklesu poptávky po širokotrupých letadlech

Výroba Dreamlinerů v závodu v Jižní Karolíně

Výroba Dreamlinerů v závodu v Jižní Karolíně Zdroj: Boeing

Výroba Dreamlinerů v závodu v Jižní Karolíně
Výroba Dreamlinerů v závodu v Jižní Karolíně
Dreamlinery představují slibnou budoucnost Norwegian Air Shuttle, nyní jsou ale i značnou finanční zátěží
Do Prahy přiletěl Boeing 787 Dreamliner společnosti Quatar Airlines.
Na pražském letišti přistál Boeing 787 Dreamliner.
14
Fotogalerie

Objednávky na širokotrupá letadla určená pro lety na dlouhé vzdálenosti zřejmě letos klesnou nejvíce od finanční krize v roce 2008. Vyplývá to z průzkumu agentury Reuters. Údaje vyvolávají obavy o další vývoj hospodaření výrobců letadel Boeing a Airbus.

Americký Boeing už letos tvrdě zasáhla nutnost odstavit z provozu menší letadla s jednou uličkou 737 MAX. V říjnu firma uvedla, že v druhé části příštího roku omezí produkci větších letounů 787 Dreamliner kvůli propadu objednávek z Číny, která je druhým největším leteckým trhem světa podle počtu přepravených cestujících. To podle analytiků znamená pro Boeing od roku 2021 o více než jednu miliardu dolarů (asi 23 miliard korun) hotovosti méně. A pokud poptávka zůstane slabá, mohl by Boeing snižovat výrobu letounů 787 i v příštích letech.

Analýza dvou desetiletí objednávek Boeingu a Airbusu podle Reuters ukazuje, že když ekonomika oslabuje, objednávky širokotrupých letadel, která jsou dražší a mají delší dodací lhůtu, klesají mnohem více než objednávky menších letadel.

„Poptávka po širokotrupých letadlech zůstává slabá a není pravděpodobné, že se zlepší, když svět nadále zpomaluje,“ uvedl analytik Andrew Gollan ze společnosti Berenberg. To je špatné pro oba výrobce letadel, protože širokotrupá letadla mají vyšší ziskovou marži.

Při ceně více než 200 milionů dolarů jsou letadla Boeing 787 a Airbus A350 dvakrát dražší než menší letadla. Analytici odhadují, že na hrubém zisku výrobců letadel se podílejí zhruba polovinou, zatímco na tržbách jen asi čtvrtinou.

Čisté objednávky na širokotrupá letadla Boeingu a Airbusu mezi lednem a zářím klesly dohromady o 56,4 procenta na 105 letadel. Pokud bude tento trend pokračovat, mohl by pokles být tak silný, jako byl v roce 2009, kdy se objednávky na tyto stroje propadly o 70 procent.