Zpětný odkup a odškodné: Volkswagen se v USA dohodl na urovnání skandálu

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: archiv

Německý automobilový koncern Volkswagen se dohodl s americkými úřady na základních principech řešení svého emisního skandálu ve Spojených státech. Řešení by mělo zahrnovat nabídku zpětného odkupu aut umožňujících falšování emisních testů i „značné“ odškodné pro jejich majitele, uvedl dnes americký soudce Charles Breyer.

Rámcová dohoda s úřady, kterou ještě musejí schválit regulátoři, předpokládá, že majitelé vozů si budou moci vybrat, zda má Volkswagen jejich automobily koupit zpět, nebo provést jejich opravu. Soudce dal Volkswagenu čas do 21. června na dosažení podrobné dohody, napsala agentura DPA.

Ohlášené řešení skandálu se týká zhruba 482 tisíc naftových vozů s dvoulitrovými motory, o postupu u zbývajících 85 tisíc aut s třílitrovými motory však zatím nebylo rozhodnuto.

Přesnější informace o výši odškodného soudce neposkytl. Německý list Die Welt již ve středu uvedl, že součástí dohody je vyplacení odškodného 5000 dolarů (120 tisíc korun) každému zákazníkovi v USA dotčenému aférou. Podle analytiků a zdrojů agentury Reuters by mohla Volkswagen dohoda s americkými úřady celkově stát více než deset miliard dolarů (240 miliard korun).

Stovky žalob

Dohoda by podle agentury Reuters měla vést k urovnání více než 600 hromadných žalob, kterým Volkswagen ve Spojených státech čelí. Koncern dnes uvedl, že se již dohodl na základních prvcích urovnání hromadné žaloby v San Francisku.

„Volkswagen je odhodlán získat zpět důvěru svých zákazníků, prodejců, regulátorů a celé Ameriky,“ řekl právní zástupce Volkswagenu Robert Giuffra. Dodal, že dohoda vykompenzuje všechny způsobené ekologické škody a plně odškodní zákazníky.

Víc než 30 miliard dolarů

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů.

Po celém světě se skandál týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto. Analytik Marc-Rene Tonn ze společnosti Warburg Research odhaduj přímé náklady Volkswagenu na skandál na 32,3 miliardy dolarů (přes 770 miliard korun).

Tonn podle serveru BBC rovněž upozornil, že dohoda s americkými úřady by mohla ovlivnit také postup kolem skandálu Volkswagenu v Evropě. „Velmi štědré platby americkým zákazníkům by zde mohly vyvolat určitou hamižnost,“ uvedl.