Česká Subterra postaví za pět miliard část metra ve Stockholmu | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Česká Subterra postaví za pět miliard část metra ve Stockholmu

Daniel Novák

Daniel Novák

Čtyřkilometrový úsek metra včetně dvou stanic na severozápadní předměstí švédské metropole Stockholmu vybuduje česká společnost Subterra. Hodnota zakázky je přibližně pět miliard českých korun. Již na začátku března stejná tuzemská firma uspěla v zemi tří korunek v jiném miliardovém tendru na vybudování tří přístupových tunelů potřebných pro stavbu podzemní dráhy.

„Že si nás švédský investor vybral na tak velkou část rozšíření metra, to považuji za zcela mimořádný úspěch nejen pro naši společnost, ale i celou skupinu Metrostav a české podzemní stavebnictví vůbec,“ uvedl Ondřej Fuchs, generální ředitel Subterry. „Vzhledem k rozsahu a náročnosti projektu počítáme se zapojením kapacit mateřské společnosti Metrostav,“ dodal. 

Plánované metro povede ze Stockholmu do Järfälla na severozápadním předměstí švédského hlavního města. Zahájení prací plánují Češi na letošní červen. Dokončení stavby je naplánováno na září 2023. Dceřiná firma Subterry pojmenovaná SBT Sverige bude stavět metodou navrtání a odstřelu. Ostění v tvrdé hornině zajistí převážně pouze pomocí horninových kotev a stříkaného betonu.

ANALÝZA: Averze vůči Číně roste. Evropa staví obranu před čínskými akvizicemi

Subterra se ve Švédsku kromě metra prosadila již  také v tendru na výstavbu silničního obchvatu Stockholmu. Další zahraniční zakázky má společnost v Německu. U západních sousedů rekonstruovala více než čtyřkilometrový železniční tunel Alter Kaiser-Wilhelm a nyní tam staví tři silniční tunely. Zahraničí se už na tržbách Subterry podílí z 65 procent. Mateřský Metrostav zase buduje infrastrukturní stavby v Norsku a na Islandu.  

Orientace na zahraniční zakázky je podle odborníků cestou pro specializované stavební firmy, jak se vypořádat s úzkým domácím trhem.

České dráhy chystají obří nákup až devadesáti nových lokomotiv. Padnou na to miliardy

„Tyto společnosti se často zaměřují na speciální stavby jako jsou mosty nebo tunely a pro jejich specializaci je český trh příliš malý. U těchto společností se dá očekávat, že budou pokračovat v nastaveném trendu,“ komentoval Pavel Dolák, ředitel poradenské společnosti KPMG Česká republika. Obecně však větší expanzi českých stavbařů do ciziny neočekává. 

Tuzemské stavebnictví se aktuálně vypořádává s dopady pandemie koronaviru. Stavbaři letos očekávají propad oboru o více než deset procent a příští rok o další tři procenty, vyplývá z průzkumu analytické společnosti CEEC Research mezi řediteli stavebních podniků. 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!