Developeři chtějí platit třetinu infrastruktury u svých projektů. Zbytek by dodal stát

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Ilustrační foto
Ilustrační foto
3
Fotogalerie

Developeři chtějí financovat třetinu nákladů na výstavbu navazující infrastruktury u svých projektů. Jde zejména o parkovací místa a parky. Zhruba desetina by podle nich měla připadat na město, o zbytek by se měl postarat stát. Vyplývá to ze studie společnosti CEEC Research mezi 40 developery.

Více než polovina developerů si přeje, aby plátce nákladů za výstavbu navazující infrastruktury u nových projektů stanovoval zákon, případně vyhláška. Z hlediska jednotlivých typů občanské vybavenosti by podle nich měl být stát odpovědný především za zavedení MHD, zřízení škol a školek a silnic.

"V souvislosti s otázkou případných investic developerů do navazující infrastruktury je rozhodující jejich přiměřenost, relevantnost a transparentnost k danému projektu. Tyto investice nebo příspěvky na investice by neměly být dodatečným zdaněním developerských aktivit, které nakonec ponesou kupující," uvedl partner poradenské společnosti KPMG ČR Pavel Kliment.

Otázkou podle něj je, zda má stavebník opravdu konkurovat obci jako veřejnému investorovi. "Na druhou stranu jsme svědky celé řady projektů, kde spolupráce mezi developery a městem funguje i bez pevně zakotvené legislativní podpory ve formě zákona nebo vyhlášky," doplnil Kliment.

Podzimní nástup primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) do čela pražského magistrátu přinese zlepšení podmínek pro bytovou výstavbu v hlavním městě jen podle čtvrtiny ředitelů developerských firem. "Deklarovaný zájem představitelů samosprávy na zrychlení a zpřehlednění povolovacích procesů samozřejmě vítám. Už by to ale pomalu chtělo přejít od analýz a studií ke konkrétním krokům. Věřím, že například digitalizace a transparentnost povolovacích procesů v tom mohou velmi pomoci," uvedl ředitel divize Real Estate společnosti CTR group Ján Horváth. 

Průměrná cena nových prodaných bytů v Praze na konci loňského roku meziročně vzrostla o 18,6 procenta na 101.091 korun za metr čtvereční. Od poloviny roku 2015 nové byty zdražily zhruba o 80 procent. Počet prodaných bytů v hlavním městě loni klesl o devět procent na 5000 a byl nejnižší od roku 2012.

Podle mluvčího společnosti Trigema Radka Poláka tato čísla jasně dokazují, že pražský bytový trh potřebuje rychlé a pružné řešení. "K tomu by přispělo celkové zjednodušení povolovacích procesů a nastavení jednoznačného právního rámce, jenž by byl časově závazný také pro samotné úřady," dodal Polák.