KONFERENCE E15: Konec mikromanagementu? Práce na dálku z nás dělá freelancery, řekl Mára

Petr Mára.

Petr Mára. Zdroj: E15.cz

Jak Zásilkovna plánuje trasy.
Jak Zásilkovna sleduje zaplněnost jednotlivých výdejen.
Data Zásilkovně napovídají, kde by měla firma zřídit mikrodepa na vytížených trasách.
Sklad Amazonu v Dobrovízi (ilustrační foto)
Moderátoři konference (zleva) Lukáš Kovanda a Matěj Kapošváry.
10
Fotogalerie

Jsou to vítězové koronakrize, musejí ale neustále inovovat, aby o své postavení nepřišli. Řeč je o podnikatelích v e-commerce a digitální sféře. Práce na dálku, velká data, oligopolní postavení technologických firem i vstup Amazonu do Polska a také efektivní práce na dálku, z domova. Všem těmto trendům a novinkám se musejí firmy přizpůsobit, jak zaznělo na on-line konferenci E15 The Future of E-commerce, Innovations & Technology, kde vystoupily přední české osobnosti z oboru. Konkrétně dvacítka vybraných řečníků v sedmihodinovém bloku. 

Jedním z prvních vystupujících byl šéf společnosti Shopsys Lukáš Havlásek. Ten nabídl méně opulentní vizi budoucnosti, než jaké servírují například technologické magazíny. „Obrázky dronů, robotů... to jsou všechno spíš demonstrace technologií než praktické využití,“ popsal Havlásek. Se svou společností provedl průzkum mezi téměř 60 osobnostmi české maloobchodní scény.

Vyplývá z něj mimo jiné to, že v další pětiletce bude hlavním motorem růstu e-commerce rychloobrátkové zboží. Podíl zboží z e-shopů na českém maloobchodním trhu má v roce 2025 dosáhnout 29 procent namísto nynějších 16.

Tuzemský trh si podle Havláska zachová jistá specifika: Česko podle něj zůstane zemí s mimořádně hustou sítí e-shopů. Přesto Havlásek nastínil důležitou změnu: „Retail si vezme, co mu on-line vzal. To nejlepší z obou světů se spojí, aby byly například jednodušší reklamace," doplnil svou vizi Havlásek.

Podle moderátora akce a zároveň Havláskova kolegy ze Shopsys Matěje Kapošváryho dojde k prohloubení trendu, kdy kamenné prodejny neslouží jako pouhé výdejny zboží, ale spíše jako servisní či konzultační střediska.

Amazonizace

V regionu střední Evropy se ale poměry na trhu mohou změnit i díky expanzi největšího světového e-shopu. Podle konzultanta pro on-line prodej na Amazonu ze společnosti Expando Davida Cikánka se v první polovině roku 2021 tento internetový obchod objeví v Polsku. Tato informace podle něj přestává být tajemstvím.

Konec hotovosti?

Dopady pandemie koronaviru se projevují mimo jiné i přechodem k bezhotovostním platbám. Šéfka Zásilkovny Simona Kijonková ve své prezentaci popsala, o jak rychlý trend v Česku jde. Zatímco loni 53 procent objednávek bylo zaplaceno elektronicky předem, letos už jde o dvě třetiny z nich.

„Otázkou spíš je, zda se tak stane v únoru nebo červenci, ne jestli k takové expanzi opravdu dojde. Byť samozřejmě pandemie může změnit mnohé," uvedl Cikánek na upřesňující dotaz E15.

„Amazon tak začne mluvit slovanským jazykem, což bude zajímavé i pro české prodejce a zákazníky. S tím bude dost možná souviset i větší lokalizace služby Prime,“ dodal Cikánek s tím, že český e-commerce trh a jeho lídři jsou za Amazonem technologicky tak dva roky pozadu. Díky známosti značek jako Alza nebo Mall se ale tuzemští velcí hráči takové konkurence bát nemusí, míní konzultant.

Stream z konference jste mohli sledovat zde, nyní je k dispozici jako záznam:

Tomáš Braverman, šéf Heureka Group, s vnímáním Česka jako e-shopové velmoci souhlasí. „Pandemie přispívá k prohlubování trendu digitalizace, na druhou stranu ne všechny e-shopy rostou a záleží na produktové kategorii. Bita je například móda a faktem je, že posilují hlavně ti silní,“ podotkl Braverman, který se se svojí firmou snaží naskočit na trend takzvaného marketplace, tedy nabízení pod jednou e-shopovou střechu zboží od různých prodejců.

Data driven

Zkoušení nových formátů a služeb by se ale firmám nevyplatilo bez pokročilé datové analytiky, upozornila šéfka Zásilkovny Simona Kijonková. Ta ze všech módních slov typu internet věcí vyzdvihla hlavně takzvaná velká data, respektive sousloví „business intelligence“.

Díky důkladné analýze dat má Kijonková podle svých slov možnost do detailu sledovat, jak efektivně její společnost v každý moment funguje. Na základě chytré práce s informacemi umí Zásilkovna kromě plánování doručovacích tras i sledovat aktuální naplněnost výdejen nebo odhadnout, kde by bylo nejlepší zřídit mikrodepo. Příklady datových vizualiací, které Kijonková využívá, najdete ve fotogalerii.

Digitální svět nicméně nelze oddělit od trendů a událostí ve světě takzvané reálném. Předsedkyně představenstva mediálního domu Czech News Center (kam spadá i deník E15) Libuše Šmuclerová upozornila, že v důsledku pandemie koronaviru sílí představy, že „my jako média něčemu napomáháme.“ Dodává však, že ve světě on-line zpravodajství roste váha ne zavedených médií, ale technologických firem.

„Největší mediální společnosti jsou ty, které tvrdí, že nejsou média,“ odkazovala Šmuclerová na myšlenky futurologa Gerda Leonharda, které vyslovil v rozhovoru s E15. Manažerka připomněla i analýzu Reuters Institute, podle které se drtivá většina dezinformací v souvislosti s COVID-19 objevila na sociálních sítích, ne na stránkách zpravodajských médií. Světlo na konci tunelu vidí ale Šmuclerová z pohledu vydavatele v připodobnění principu mediálního byznysu k e-commerce s obsahem.

Ekologie jako makrotrend

Snaha o udržitelnost ve vztahu k životnímu prostředí je makrotrend, který se snaží řada e-shopistů využít. „Chceme více propojovat zákazníky s farmáři, chceme spotřebitelům nabízet opravdu lokální produkty. Abychom decentralizovali dodavatelský řetězec a nepřeváželi zboží zbytečně stovky kilometrů. Byť ekologie je složité téma. Každý si například myslí, že papír je lepší než plast, ale opak je nakonec možná pravdou. I v tomhle chceme edukovat zákazníky,“ popsal šéf Košík.cz Tomáš Jeřábek. Na dotaz E15 se vyjádřil i k tématu zavedení plateb pomocí kryptoměn, které on-line prodejna potravin dosud nepodporuje. „Poptávka po platbě bitcoinem v rámci on-line potravin není velká, takže tímhle směrem neuvažujeme,“ odpověděl Jeřábek.

Jak na home office

Prakticky pro všechny firmy bez ohledu na obor působnosti je ale v současnosti velkou výzvou, jak se přizpůsobit fungování na dálku. Jde mimo jiné o téma, kterému se intenzivně věnuje Jan Řežáb ze společnosti Time is Ltd., která se specializuje na měření efektivity práce. „Čekali jsme, že nejrůznějších schůzek a porad během koronakrize ubyde. Opak je pravdou. Meetingů je víc a účastní se jich stále více lidí,“ popisuje Řežáb. Někteří manažeři jsou podle něj přesvědčeni, že jde o důkaz toho, že se firmám daří na dálku fungovat stejně efektivně jako za „normálního stavu. Řežáb ale takový postoj nesdílí, počet schůzek je pro účelné fungování společnosti spíš kontraproduktivní.

Upozornil na další aspekty, které práce z domova přináší. „Významně se změnila struktura celého dne. Z dat vidíme, že přibylo práce mimo standardní pracovní dobu. Firmy zapomněly, jak řešit 'well being', duševní pohodu svých lidí, aby měli dostatek času sami pro sebe, pro své vlastní soustředění,“ upozornil Řežáb.

Na Řežábova slova navázal technologický evangelista Petr Mára. „Snadno se může při home office stát, že je vlastně člověk neustále v práci. Pro koho je vlastně práce na dálku ideální? Pro lidi, kteří mají vhodné zázemí a možnost zorganizovat si rodinu tak, aby se střídal čas pro rodinu a čas na práci. Naopak extroverti si stěžují, že ztrácejí kontakt s firmou a s lidmi,“ popisuje Mára.

V první vlně jeli všichni na home office ve spojení, synchronizovaně, v režimu mikromanagementu, nyní podle Máry mnoho manažerů pochopilo, že takto své zaměstnance otráví a více vystresují. Klíč k úspěchu jsou podle něj dobře motivovaní zaměstnanci, kteří si umí zorganizovat svou práci. To je schopnost a vlastnost, která bude ceněna stále víc. Má to druhotně dopad i na psychiku každého pracovníka. „Na home office jsme všichni v režimu freelancerů, kteří mají dodat výsledek,“ líčí Mára. 

Samozřejmě to není snadné. Takzvaný well being, o němž se v této souvislosti mluví, je pro Máru dlouhodobá schopnost být v pohodě sám se sebou, se svou prací a rodinou. „Klíčové je také umět říct ne, nastavit si, jakých porad se účastnit, které vyrušující notifikace vypnout a které ne,“ doplnil popularizátor technologických trendů. „Hlavní zodpovědností, kterou na nás dnešní situace klade, je profesně nevyhořet. Možná je lepší na home office pracovat na 80 namísto 110 procent, protože pandemie určitě neskončí příští týden," zakončil Mára. 

Pozvaní hosté