CES: Automobilky i technologické firmy si brousí zuby na data, která nasbírají auta

Mercedes-Benz na CES ukázal svou vizi vozu budoucnosti

Mercedes-Benz na CES ukázal svou vizi vozu budoucnosti Zdroj: Reuters

Čínská automobilka Byton na CES přivezla svůj elektromobil M-Byte
Čínská automobilka Byton na CES přivezla svůj elektromobil M-Byte
Čínská automobilka Byton na CES přivezla svůj elektromobil M-Byte
Čínská automobilka Byton na CES přivezla svůj elektromobil M-Byte
CES: Toyota vidí budoucnost mobility mimo jiné v létajících automobilech
9
Fotogalerie

Největší technologický veletrh světa Consumer Electronics Show (CES) startuje. Velkým tématem letošní přehlídky, která se každoročně koná v Las Vegas, je svět automobilů – ať už jde o nové hráče na poli elektromobility nebo o hledání cest, jak využít, a především zpeněžit data, která sbírají technologiemi stále více prošpikované automobily.

Možná největším překvapením začínajícího ročníku je koncept elektromobilu Vision-S od firmy Sony. Čtyřdveřový vůz japonské společnosti pomáhal vyvinout rakouský dodavatel autodílů Magna Steyr a může posloužit jako základ pro další modelové řady. Není však jasné, zda se Sony hodlá vrhnout do nového odvětví a elektromobil vyrábět, či zda jde jen o demonstrátor jeho technologií.

Mnoho vystavovatelů se letos soustředí na vedlejší produkt technologicky pokročilých automobilů – data. Vozy vybavené přístupem k internetu, kamerami, radary, mikrofony a dalšími senzory se stávají informačním zlatým dolem. Třeba firma Intel předpokládá, že trh s takovými daty bude mít v roce 2030 hodnotu 3,5 miliardy dolarů. Očekává se, že právě Intel na CES oznámí partnerství s dalšími automobilkami, kterým poskytuje svoje technologie asistující řidičům, a výměnou za to získá přístup k některým sesbíraným datům.

Na automobilky cílí i novinka od Amazonu a BlackBerry, jejíž operační systém QNX využívá řada současných vozů. Oba partneři vyvinuli službu, která automobilkám usnadní posilování zabezpečení vozů během jejich životnosti, sledování technického stavu a v neposlední řadě přístup k datům ze senzorů v jimi vyrobených vozech. Automobilky tak dostanou do ruky nástroj, který jim umožní konkurovat systémům jako CarPlay od Applu nebo Android Auto od Googlu. Ty totiž sbírají řadu dat o provozu vozů, ve kterých běží, namísto automobilek je ale odesílají zmíněné dvojici technologických gigantů.

CES se pravidelně koná od roku 1967. Letošní ročník končí v pátek 10. ledna, organizátoři očekávají, že zájem bude mírně slabší než v loňském roce, kdy akci navštívilo přes 175 tisíc lidí. Na veletrhu vystavuje 4500 společností.