Za zpomalením vinaři nevidí nasycenost trhu, ale vliv letošního počasí, které posunulo sběr hroznů o dva týdny. „Spousta vinařů se rozhodovala podle aktuálního stavu a kondice vinic, zda jsou hrozny již dostatečně vyzrálé a zda víno stihnou vyrobit včas a v požadované kvalitě,“ uvedl hlavní someliér Národního vinařského centra Marek Babisz.
Zda je trh nasycen, se tak podle Babisze uvidí v dalších letech. „Tempo nárůstu už asi nebude tak dramatické jako v minulých letech,“ dodal. O nárůst zájmu v posledních letech se postaral nejen Vinařský fond, který značku Svatomartinské uděluje, ale i výrazná propagace značky. Roli hrálo i to, že svatomartinská vína byla zhruba o polovinu levnější než beaujolais, které se tradičně začíná prodávat třetí čtvrtek v listopadu.
Například řetězec Tesco beaujolais letos vůbec do nabídky nezařadí. Důvodem je právě zájem o Svatomartinské, jehož se loni prodaly desítky tisíc lahví, a zájem stoupá.
„Dlouhodobě podporujeme lokální dodavatele, a proto jsme do prodeje zařadili pouze Svatomartinské víno, které nám dodávají více než dvě desítky moravských a jedno vinařství české,“ uvedl mluvčí Teska Jiří Mareček. Také v síti Albert domácí tradice válcuje beaujolais. „Meziroční nárůsty v prodejích svatomartinského se v posledních letech pohybují mezi deseti až dvaceti procenty,“ říká Judita Urbánková, šéfka komunikace české pobočky Aholdu, jenž provozuje řetězec Albert.
Jaroslav Machovec: Dnes se mluví o svatomartinském, ne o beaujolais