Pivo v Česku pravidelně pije devět z deseti mužů a polovina žen

Jednatel Znojemského městského pivovaru Miroslav Harašta

Jednatel Znojemského městského pivovaru Miroslav Harašta Zdroj: ctk

Pivo v Česku je stále fenoménem. Podle aktuálního průzkumu Sociologického ústavu akademie věd jej pravidelně pije 91 procent mužů a 56 procent žen. I přes nástup minipivovarů v posledních letech jsou ale Češi podle průzkumu konzervativní a drží se svých značek.

Od roku 2004 se podíl mužů, kteří pravidelně konzumují pivo, příliš nemění a pohybuje se od 88 do 93 procent. U žen jsou výkyvy větší – od 50 procent v roce 2008 do 62 procent o čtyři roky později.

Co se u ale u mužů mění, to je spotřeba. Ještě v roce 2007 před nástupem ekonomické krize každý muž holdující pivu vypil 9,5 půllitrů týdně, pak ale začalo toto množství klesat na 7,6 v předloňském roce. V posledních dvou letech ale nastal mírný nárůst na nynějších 8,3 půllitrů týdně. Naopak u žen má spotřeba stoupající tendenci ze dvou půllitrů týdně v roce 2011 na letošních dva a půl.

Za postupným poklesem spotřeby mužů v minulých letech je možné nalézt především muže mezi 30 a 44 lety

„Za postupným poklesem spotřeby mužů v minulých letech je možné nalézt především muže mezi 30 a 44 lety. Důvodem je také poměrně rychlý pokles spotřeby ve věkové skupině 45 až 59 let, který se odehrál mezi lety 2009 a 2011,“ uvedl autor průzkumu Jiří Vinopal ze Sociologického ústavu. „Stejné věkové skupiny mužů mají v posledních zejména dvou letech podíl na opětovném zvýšení spotřeby,“ dodal.

Devět z deseti mužů a šedesát procent žen se podle průzkumu zajímá o to, jaké pivo pijí. Intenzita zájmu o konzumované pivo se mírně zvyšuje u mužů i u žen v souvislosti se vzděláním, u mužů taktéž v souvislosti s věkem a u žen s ekonomickou situací domácnosti.

Co se týče konkrétního výběru piva, čeští konzumenti preferují svou oblíbenou značku. Té se drží až devět z deseti mužů a až tři čtvrtiny žen. „Jak ukazuje tento výzkum dlouhodobě, čeští konzumenti jsou poměrně konzervativní a dominuje mezi nimi věrnost jejich oblíbené značce nebo několika značkám. V posledních letech ale roste podíl lidí, kteří jsou ochotní experimentovat, byť se poté opět vrací k tomu svému,“ uvedl předseda Českého svazu pivovarů a sladoven František Šámal.

Renesance českého piva